Wales: 23 % méně úmrtí po zavedení 30 km/h limitu

image-20

Snížení výchozího rychlostního limitu na místních komunikací ve Walesu na 20 mph vedlo k výraznému úbytku nehod, zranění i úmrtí


Uveřejněno

V září 2023 zavedla velšská vláda nový výchozí rychlostní limit 20 mph (cca 30 km/h) na většině místních komunikací ve městech a obcích[1]. Cílem tohoto opatření bylo snížit rychlost vozidel a tím i počet úmrtí a vážných zranění na silnicích[8]. Nižší rychlost by měla také přispět k vytvoření bezpečnějšího a příjemnějšího prostředí pro chodce a cyklisty a celkově zlepšit kvalitu života v komunitách[8].

Kde byl limit zaveden

20 mph limit byl zaveden plošně na většině místních komunikací v zastavěných oblastech Walesu, které mají pouliční osvětlení[1]. Jedná se především o obytné zóny a rušné oblasti s pohybem chodců. Na některých vytížených silnicích zůstal zachován limit 30 mph, ale i tak se většina změnila na 20 mph[1].

Důvody zavedení

Hlavním důvodem pro snížení rychlostního limitu byla snaha o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Existují jasné důkazy, že nižší rychlost vede k menšímu počtu nehod a snížení závažnosti zranění[8]. Při srážce s chodcem je pětkrát vyšší pravděpodobnost smrtelného zranění při rychlosti 30 mph oproti 20 mph[8]. Snížení průměrné rychlosti o pouhých 1 mph vede ke snížení počtu nehod o 6%[8].

Dalším cílem bylo vytvořit příjemnější a bezpečnější prostředí pro pěší a cyklisty. Rychlost vozidel je jedním z hlavních důvodů, proč se lidé bojí chodit pěšky nebo jezdit na kole[8]. Nižší rychlost tak může podpořit aktivní mobilitu se všemi jejími zdravotními benefity.

Výsledky po prvním roce

Předběžná data ukazují velmi pozitivní výsledky. V prvních třech měsících roku 2024 klesl počet obětí na silnicích s limitem 20 a 30 mph o 23% oproti stejnému období v roce 2023 před zavedením nového limitu[1][2]. Celkově za prvních 9 měsíců platnosti 20 mph limitu klesl počet nehod o 26% a počet zraněných o 28% ve srovnání s odpovídajícím obdobím předchozího roku[9]. Jde o největší poklesy mimo období pandemie.

Průměrná rychlost na sledovaném vzorku silnic klesla během prvních tří měsíců o 4 mph[8]. To je v souladu s očekáváním – i když průměrná rychlost neklesne až na 20 mph, jakékoliv snížení rychlosti vede k pozitivním výsledkům[8]. Rychlost se navíc bude postupně dále snižovat, jak si řidiči zvyknou.

Jarní data za duben až červen 2024 potvrzují tento trend[9]. Na silnicích s limitem 20 a 30 mph bylo o 24% méně nehod a zraněných osob než ve stejném čtvrtletí 2023. Celkově šlo o nejnižší hodnoty za 2. čtvrtletí v historii mimo pandemii[9].

Závěr

I přes počáteční kontroverze a kritiku se zdá, že plošné zavedení 20 mph limitu ve Walesu přináší očekávané výsledky v podobě zvýšení bezpečnosti a snížení nehodovosti[9]. Jde o dlouhodobý proces změny chování, takže významnější dopady lze očekávat až v horizontu několika let[8]. Místní úřady nyní na základě zpětné vazby občanů a revidovaných pokynů vyhodnocují, zda mají na správných silnicích správné rychlostní limity s důrazem na bezpečnost[8].

Co myslíte, měla by být nastavena výchozí 30 km/h rychlost i v Praze a dalších městech?

Citace a zdroje:
[1] https://roadsafetygb.org.uk/news/wales-serious-road-casualties-drop-since-default-20mph-introduction/
[2] https://www.bbc.com/news/articles/cydvr2rnm4ro
[3] https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/01/casualties-on-welsh-roads-fall-after-20mph-speed-limit-figures-show
[4] https://roadsafetygb.org.uk/news/impact-of-wales-20mph-speed-limits-hailed-astonishing/
[5] https://nation.cymru/news/new-data-confirms-positive-impact-of-20mph-speed-limit/
[6] https://agilysis.co.uk/2024/01/22/wales-20mph-3months-on/
[7] https://nation.cymru/opinion/20mph-one-year-on-welsh-road-casualties-falling-considerably-faster-than-rest-of-gb/
[8] https://www.gov.wales/written-statement-20mph-early-speed-data
[9] https://nation.cymru/news/welsh-roads-safer-this-spring-compared-to-last-new-data/