Po asi 3 letech, kdy jsem na kole prakticky nejezdil, jsem se rozhodl, že si koupím elektrokolo. Důvodem je jednak vyšší věk (70) a tudíž horší fyzička, jednak skutečnost, že naše chata, na které trávíme celé léto, se nalézá na kopci (převýšení 60 m, průměrné stoupání 7,2%) a každý výlet končí výjezdem do strmého kopce. A ten kopec se zdá každým rokem strmější…
Elektrokolo jsem před několika lety vyzkoušel při promo akci na Kampě a moc se mi líbilo. To však bylo pouze na krátkou vzdálenost a na rovině. Samozřejmě jsem toužil je vyzkoušet v reálném terénu a na delší vzdálenost. Po několika pokusech o zápůjčku, kterou jsem vždy musel z různých důvodů zrušit, mi bylo společností ekolo s.r.o. nabídnuto zapůjčení kola za účelem testu. Tuto možnost jsem přivítal a v pátek 25. září 2015 jsem kolo převzal.
Ekolo mi předával zastupující prodavač, který byl navíc ve stresu, protože v krámě na něho čekali další 2 zákazníci. Po sepsání smlouvy a blokaci kauce z debetní karty se zeptal, zda jsem na elektrokole už jel, pak mi předal 2 návody, nabíječku a klíče od baterie a ukázal mi kolo, které stálo u vstupních dveří. Kolo jsem vyvezl na parkoviště k autu a složil. Složení rámu bylo jednoduché, složení řídítek mi zabralo asi 1 min času, než jsem rozklíčoval systém zajištění. Kolo jsem bez problémů naložil do kufru a hurá na chatu.
Po příjezdu a vyložení věcí z auta jsem kolo hned složil a vydal se na krátkou zkušební jízdu. Indikátor baterie ukazoval při nasednutí plný stav, avšak po ujetí cca 600 m po rovině, jenom s krátkým prudším stoupáním klesla indikace z 5 na 4 čárky. Překvapilo mě, že na displeji není indikována rychlost ani ujetá vzdálenost. Večer jsem věnoval studiu návodů, stáhl do telefonu aplikaci Sports Tracker pro záznam a vyhodnocení trasy a těšil jsem se na následující den. Návody Leader Fox mě překvapily svoji stručností a neaktuálností (Návod na použití elektrokola) a obecností (Návod k používání jízdního kola) u záručního listu. V návodu na použití elektrokola není vůbec nic o skládání kola. Není popsáno vyjímání baterie a uživatel musí sám objevit, že na konkrétním modelu jsou instalovaná bateriová světla se samostatným spínáním, takže delší stisknutí tlačítka ovládání „+“ sepne pouze podsvětlení displeje, ne osvětlení kola. Vypínač baterie nemá označení poloh a její zapnutí je indikováno pouze kontrolkou, která však není ve dne téměř patrná. Takže nutno si zapamatovat -nahoru vypnuto, dolu zapnuto. To jsou však kosmetické vady, které uživatel snadno odhalí, případně mu je vysvětlí při předání dostatečně kvalifikovaný prodavač.
Následující den jsem se chystal na odpolední výlet, avšak už dopoledne jsem byl vyzván manželkou, abych dojel pro cosi do místního obchodu. Nasedl jsem na kolo, zapnul sledování trasy a vyjel jsem. Celková trasa 2,7 km, z toho 1/3 do stoupání 7,2%, po návratu stav baterie: 2 čárky (podle návodu 30 ÷ 50%. To mne před chystaným výletem znejistělo, a tak jsem baterii dobil na 100% (zelené světlo na nabíječce, 100% na obou ukazatelích stavu, doba nabíjení cca 1,5 hod). Při návratu mne překvapila neočekávaná reakce pohonu. V prudkém stoupání najednou PAS vypnul a nenalezl jsem, ani při následných jízdách, způsob, jak tomuto neočekávanému vypnutí zabránit, či jak neprodleně obnovit funkci PAS.
Odpoledne jsem vyrazil na vinobraní do Velkých Žernosek. Nejprve prudký sjezd k Labi a následovala jízda po cyklostezce okolo řeky. Cestou jsem se ještě zastavil u známých, což představovalo odbočku asi 0,6 km s převýšením 65 m, průměrné stoupání 10,8%. Při stoupání opět docházelo opakovaně k vypínání PAS, a to zcela nahodile a k opětnému obnovení funkce, rovněž zcela nahodile! Nenašel jsem jiný 100% způsob, jak obnovit ihned činnost PAS, než vypnutí elektropohonu a jeho opětovné zapnutí. Po kávě jsem pokračoval v cestě. Sledování trasy jsem přerušil opožděně, což se následně projevilo ve snížení průměrné rychlosti. Cesta ubíhala velmi svižně. Využíval jsem vyšší úroveň pomoci a většinu trasy jsem jel rychlostí přes 20 km/h. Rychlost jsem musel bohužel sledovat jenom na smartphonu, což znamenalo vyjmout jej z kapsy a řídit jednou rukou. Takže jsem provedl jenom asi 2 kontrolní odečty a následně jsem rychlost odhadoval. Nicméně mě na cyklostezce málokdo předjel, spíše jsem předjížděl já. I během cesty okolo řeky, spíše rovinaté, pouze s malými stoupáními v místech, kde se cesta odchylovala od řeky, docházelo opakovaně nepravidelně k vypínání PAS. V některých případech to mohlo být způsobeno dosažením nejvyšší rychlosti, avšak v některých úsecích, zejména v mírných táhlých stoupáních jsem při vypnutí rychlosti 25 km/h určitě nedosahoval. Zajímavým jevem bylo, že v některých fázích jízdy na nejvyšší úroveň PAS stačilo pouze pomalu šlapat a pohon zajistil příjemně rychlou jízdu bez námahy.
V Žernosekách jsem se příliš nezdržel, mj. také z obavy o zapůjčené ekolo, které jsem nehodlal pustit z ruky. I cesta zpět byla příjemná a rychle uběhla. Vyjetí strmého stoupání k chatě jsem si opět velmi užíval. Kupodivu proběhlo pouze s jedním krátkým výpadkem PAS. Po návratu a ujetí 27 km ukazoval indikátor nabití na displeji 3 čárky, tedy 50 ÷ 65% nabití. Celkově jsem za tento den ujel 29,7 km průměrnou rychlostí 16,6 km/h. Baterii jsem nedobíjel, abych mohl vyhodnotit její výdrž.
Následující den jsme se vydali na cestu společně s manželkou Janou, která převzala elektrické kolo. Já jsem ji sledoval na klasickém kole. Vydali jsme se podél Labe opačným směrem, ke zdymadlu pod hradem Střekov. Opět jsme sjeli k řece a sledovali ji po cyklostezce, tentokrát menší rychlostí. Jana využívala PAS nejvýše do úrovně 3, protože jí vadil poměrně prudký záběr elektropohonu při zahájení šlapání. Pravda, to jsem registroval v předešlém dni i já, avšak mě to nevadilo, spíše mě to bavilo. Výrazněji jsem registroval spíše prodlevu ve vypínání pohonu při ukončení šlapání. Jinak se jí jízda s asistencí líbila a i Janě připadalo ovládání kola příjemné a pohodlné.
Po ujetí poloviny cesty, tedy asi 7 km, spadl ukazatel stavu na 1 čárku (10 ÷ 30% nabití). Cesta zpět byla rovněž bezproblémová. Při stoupání zpět k chatě mi Jana ujela a na konci stoupání se z indikátoru ztratila i poslední čárka a symbol baterie začal blikat. Asistence však fungovala až do konce cesty. Než jsem dojel k chatě blikání skončilo a objevila se opět 1 čárka. Při nízkém stavu nabití baterie se pomoc motoru výrazně snížila a nepomohlo ani nastavení na nejvyšší stupeň. Cesta byla dlouhá 13,5 km při průměrné rychlosti 11,6 km.
Rozhodl jsem se, že převezmu kolo a zkusím udělat ještě asi 2 km kolečko se sjezdem a opětovným výjezdem nahoru k chatě, abych ověřil funkci při nízkém stavu baterie. Sjezd a cesta po rovině (celkem asi 2/3 trasy) uběhla bez problému, pouze s konstatováním nízké úrovně pohonu. Baterie zůstávala stále na 1 čárce. Začal jsem jízdu do kopce a po ujetí asi 100 m při velmi nízké úrovni pomoci i při nastaveném nejvyšším stupni, vypadl pohon úplně a nepodařilo se jej obnovit. Část cesty jsem šlapal, strmější stoupání tlačil. Po chvíli se opět podařilo obnovit činnost asistence, avšak opět po ujetí krátké vzdálenosti asistent vypadl, tentokrát už definitivně. Celková výdrž baterie byla cca 45 km, z toho byly 2/3 ujety s vysokou úrovní pomoci a 1/3 s nízkou úrovní. Následné nabití úplně vybité baterie trvalo 5,5 hodiny.
Závěrečné hodnocení: Skládací elektrokolo LEADER FOX, model E-Urby je pohledné, lehké s příjemným sedlem a snadným ovládáním. Výdrž baterie je na dolní úrovni podle způsobu jízdy. Elektropohon se však chová velmi nevyzpytatelně a rád neočekávaně vysadí, a to jak při jízdě po rovině, tak i v těch nejméně žádaných situacích, tedy při jízdě do stoupání. Tuto vlastnost se mi nepodařilo rozklíčovat a zákonitosti tohoto vypínání mi zůstaly utajeny. Jediné, co mě napadlo v této souvislosti, byla nějaká ochrana baterie před přehřátím, nebo něco podobného. Tato vlastnost je natolik nepříjemná, že bych si tento model nekoupil. Protože nemám zkušenosti s jinými elektrokoly, nemohu tuto vlastnost porovnat. Před zakoupením kola si musím ještě několik výrobků vyzkoušet.
28.9.2015
Vypracoval: Ing. Jiří Hák, Vinohradská 44, 120 00 Praha 2