TEST: Apache Manitou E7 vs. šumavských 100km

Podívali jsme se na zoubek nejlevnějšímu terénnímu elektrokolu z produkce značky Apache Bicycles – MANITOU 27,5″ E7, které je nabízeno za necelých 34.000 Kč.  Jedná se o stroj nižší třídy s rámovou baterií o kapacitě 10,4 Ah (374 Wh) a nabíječkou o výkonu 2A a se základní sadou zadního pohonu značky Bafang, bez hall-sond a s frekvenčním senzorem…

img_20150801_184018-250x250-1Podívali jsme se na zoubek nejlevnějšímu terénnímu elektrokolu z produkce značky Apache Bicycles – MANITOU 27,5″ E7, které je nabízeno za necelých 34.000 Kč.  Jedná se o stroj nižší třídy s rámovou baterií o kapacitě 10,4 Ah (374 Wh) a nabíječkou o výkonu 2A a se základní sadou zadního pohonu značky Bafang, bez hall-sond a s frekvenčním senzorem šlapání. Cyklo-výbava tohoto ekola sestává ze sady Shimano Altus / Acera 3×8 rychlostí, diskových hydraulických brzd bez odpojovače motoru a pružinovou vidlicí Suntour XCM se zamykáním.

Apache uvádí dojezd 50-80 kilometrů, což je s použitou baterií celkem reálná průměrná spotřeba 7,5 – 4,5 Wh/km při standardním převýšení a váze jezdce. My jsme se ale rozhodli E7čku potrápit trochu více. Proto toto ekolo otestoval Petr s váhou čistých 100kg a zvolili jsme trasu srdcem Šumavského národního parku o celkové délce 95 km s výrazným výškovým profilem.

Kudy vedla trasa

mapa-1
Klikněte si na obrázek pro interaktivní verzi trasy na Mapy.cz

profil-250x250-1

Z předhůří Šumavy – Vacova jsme vyrazili přes Nicov do prvního velkého stoupání na Zadov – Churáňov. Zde si testovaná ekola a jejich jezdci vyslechli několik jedovatých a nezasloužených poznámek od účastníků právě probíhajícího tradičního maratónu Kolo pro Život. Odtud stále výše, až na Horskou Kvildu a zkratkou přes Filipovu Huť na Modravu. Zde je překrásná cesta okolo Schwarzenberského kanálu až do Srní, kde v mini-pivovaru U Zlatého Srnce čekala místní skvělá orosená 13°. Dále luxusní evropskou cyklostezkou až na rozcestí do údolí řeky Křemelné, odkud nás čekalo několik vyčerpávajících kilometrů mezi zaminovanými loukami bývalé střelnice. Obědovou zastávkou byla chata Rovina nad Hartmanicemi, která se letos stala neformálním centrem šumavské elektromobility. Operují zde půjčovnu 25 elektrokol Agogs CityLiner a 6 elektro-skútrů E.On a na parkovišti naleznete nabíjecí stanici jak pro elektrokola, tak pro elektromobily. Dopřáli jsme již poněkud unaveným bateriím čerstvé elektrony a sami se občerstvili místní specialitou – domácím opraženým uzeným sýrem. Po asi 80 minutách nabíjení a popíjení jsme se vydali na 10 kilometrový sešup až do Rejštejna, kde ale bylo třeba zvládnout další stoupání do Kašperských hor. Protože zde byla pouť, nebylo možné nezastavit a nedopřát baterii ještě 30 minut zásuvky. Poté již čekala cesta zpět, notoricky známou cestou opět přes Nicov, Úbislav do Vacova.

Pohodlí za jízdy:img_20150801_142027-250x250-1

 Petr je zkušený cyklista, zvyklý na svůj karbonový terénní speciál v nejvyšší výbavě. Jeho hodnocení z jízdy na Manitou E7 zní – „celkem použitelné“. Testovaný rám byl i pro jeho váhu v rychlých sjezdech (dosažená max. rychlost 65 km/h) dostatečně tuhý. Pro výšku 180 cm je jistě třeba volit velikost rámu „L“. Výhrady máme k přesnosti přehazovačky a přesmykače, což je dáno typem nižší použité sady. Sedlo je typické pro terénní kola a proto jízdu bez cyklistických kalhot na delší trasu nedoručujeme.

Výkon a chování motoru:

 Apache nabízí dvě verze zadních motorů, Manitou E7 je osazeno tím jednodušším, který nemá označení „Silent power“. Motor tedy není vybaven hallovými sensory, které zajišťují snímání polohy vinutí a rychlosti otáček. Výsledkem je opravdu velmi slyšitelný zvuk při záběru motoru, ve srovnání s modely s hall.sondami. To může být pro některé z uživatelů velmi obtěžující, ale na samotnou jízdu na elektrokole to nemá vliv.  Síla motoru byla dostatečná i ve strmých výjezdech. Z důvodu úspory baterie jsme absolvovali celou trasu na 2. stupeň asistence z maximálních 5ti, které LED display ekola E7 nabízí. Maximální výkon motoru tak nepřesáhl přibližně 350Watt, při rychlosti jízdy do kopce okolo 15 km/h.

img_20150801_184029-250x250-1Kapacita baterie a dojezd:

 Poměrně masivní baterie v plastovém šasi, umístěná v držáku na hlavní rámové trubce, má kapacitu 374 Wh (10,4Ah při napětí 36V). V roce 2015 se jedná o spíše nižší kapacitu, kdy standardem je min. 400Wh. První úsek trasy až na Chatu Rovina, která měřila 62 km a obsahovala největší výjezdy, ujel Petr ještě s rezervou „poslední čárky“ bez problémů. Na místní nabíječku, která je součástí projektu Šumava elektro-mobilní, pro elektrokola jsme se připojili bez problémů a nechali kolo nabíjet přibližně 80 minut po dobu oběda. Apache dodává k elektrokolům nabíječky o výkonu 2A a tak předpokládáme, že jsme na zastávce doplnili nabíjecí stanice na Rovině vybitou baterii o cca 25% kapacity.

img_20150801_153848-250x250-1
nabíjecí stanice na Rovině

To se ale ukázalo jako málo a pak jsme nabíjeli ještě jednou cca 30 minut po výšlapu do Kašperských Hor a přesto v posledním kopci se s jezdcem asistence rozloučila. Očekávejte, že informace o nabití baterie na displayi (voltmetru) nebude po krátkodobém nabíjení přesná a napětí baterie může velmi rychle klesnout. Nicméně víme, že jsme zvolili podmínky přesahující data a tvrzení výrobce a tak považujeme zdolání trasy s převýšením přes 2000 metrů o délce bezmála 100 km s hodinu a půl dlouhým nabíjením baterie na trase za velmi solidní výsledek. Potěšilo nás také, že jsme si z vestavěné USB zásuvky na baterii dobili, příjmem GPS signálu již notně vybitý, telefon.

Brzdy, převody a ostatní mechanika

Osazení tohoto ekola je takové, aby bylo funkční a byla nastavena příznivá koncová cena. Hydraulické diskové brzdy Shimano M396 pracují velmi dobře, ale zkušenějšího neoslní, při transportu kola v autě bylo třeba přední brzdu před cestou seřídit.  Také zvolená přehazovačka Shimano Altus (M310) je určena spíše pro rekreační jezdce a jak uživatel Deore XT si bude muset zvyknout, že rychlost „nepadá“ tak snadno. Přední měnič přijde ke slovu ve chvíli, kdy dojde energie v baterii, na elektriku budete zřejmě stále jezdit na největší „talíř“ převodníku se 42 zuby.  Vidlice je spíše měkčí, nicméně její pružinu je možné dotáhnout regulací na levé straně a pak je možné se pustit i do trochu divočejších sjezdů.

img_20150801_164520-250x250-1Suma sumárum

Pokud by měl jezdec při relativně energeticky úsporné jízdě (maximálně 2. až 3. z 5 možných stupňů asistence) o 20 kilogramů méně a baterii by bylo dopřáno o pár desítek minut delší nabíjení, za jediný den i na Šumavě lze s tímto ekolem  pokořit hranici 100 kilometrového výletu. V převýšení trasy jsme se dostali přes 2000 nastoupených metrů v terénu kde převažovaly asfaltové cesty (60%), šotolina (25%) a tráva + bahno (15%). Na ekole jsme nezaznamenali žádný technický problém, až na výše popsané výhrady.

Apache Manitou E7 trasu zvládnul dobře a můžeme Vám toto elektrokolo doporučit pro intenzivní zážitky z výletů a při poznávání nejen národních parků. 

Verdikt serveru ebike.cz:  **** (4 z 5)

Další informace o Manitou E7