Svět elektrokol se každým rokem neustále vyvíjí, a proto musí logicky velcí hráči vytasit na pole své nové zbraně. Nejinak je to u japonské značky Shimano, které ve svých řadách vítá motorovou jednotku EP8.
Druhá generace pohonu je stále horkou novinkou, kterou mělo šanci otestovat jen pár časopisů a blogů. Showroom Ekolo.cz získal jako značková prodejna Rock Machine jedinečnou možnost motor vyzkoušet a poskytnout vlastní odbornou recenzi na tento skvost mezi elektropohony.
Měl jsem možnost jezdit na mnoha motorech od různých značek (Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, Bafang a další). Na všechny jsem si udělal jasný obrázek a vím, co od každého z nich čekat!
Nebudeme chodit okolo horké kaše a rovnou přejdeme k samotnému testu, který jsem si vzal na starost. Jmenuji se Josef Bulín, pracuji na pozici technika elektro(kol) v ekolo.cz a jsem hlavně nadšenec tohoto oboru, který beru zároveň jako svůj koníček. Za necelé tři roky jsem nabral dostatek zkušeností, které se hodily při testování nejen pohonu EP8.
Když jsem zjistil, že nám dodavatel značky Rock Machine, půjčí elektrokolo Blizzard INT e90 297 RZ s novým motorem, nemohl jsem se dočkat až jej otestuji. Venkovní teplota se pohybovala okolo nuly a všude bylo dostatek sněhu, takže uskutečnit výlet na horské traily moc nešlo a tak jsme s kamarádem naplánovali společný výlet do lesů po Praze, konkrétně na Modřanskou rokli a Točnou, kde se nachází dostatek kopců s náročnějším terénem k otestování motoru.
Než jsem vyjel na sraz, vytvořil jsem si v nově aktualizované aplikaci E-Tube od Shimana dva profily, které mohu za jízdy přepínat na telefonu nebo lépe v samotném displeji. U každé asistence lze nastavit úroveň asistence motoru, maximální kroutící moment a rychlost odezvy motoru. Chtěl jsem ušetřit trochu šťávy v baterii a vyzkoušet, co všechno pohon dokáže a tak seřizuji v telefonu dvě výkonnostně odlišné karty, které budu využívat v závislosti aktuální trasy.
Profil 1 ladím ve všech třech režimech na střední aktivitu naopak Profil 2 nastavuji na nejvyšší možné hodnoty.
Začátek cesty jsme stanovili kousek od Branické cyklostezky, kde se projede kolem Vltavy až do naplánovaných lokalit. Parťák přijel na svém elektrokole s nejnovějším motorem od firmy Brose, který se může pochlubit jedním z nejvyšších kroutících momentů a doposud nejmenším odporem z nabízených motorů na trhu.
Pro relevantní srovnání výborná volba!
Při zapínání elektrokola zaznamenávám změnu “startovacího” tlačítka, které se přesunulo na vrchní stranu horní rámové trubky, kousek za představec.
Dále pociťuji odstranění kódu W013, který se u předchozích Shimano motorů zobrazí na displeji v případě současného startu s nohou opřenou do pedálů. Pro vymazání onoho kódu jste nuceni e-bike vypnout a zapnout.
Volím pomocí nově vytvořených ergonomických tlačítek Profil 1, který je mnou nastavený na menší výkon a vyjíždím do prvních kilometrů, kde se zaměřuji na fakta, která Japonská firma o novém pohonu uvedla.
Ještě před samotným vjezdem do lesa, poblíž Modřanské nádrže zkouším vypnout motor a porovnávat odpor s předchůdcem E8000, na kterém jsem najel minulý rok přes tisíc kilometrů. Zároveň využiji přítomnosti Německého Brose a pocitově zjistím, co lépe funguje bez zapnuté podpory.
Po chvilce jízdy v mírně kopcovité cestě cítím, že udávané zmenšení odporu o 36% je zcela pravdivé. Pro srovnání osedlám kamarádovo elektrokolo a jsem překvapen! Na našem testovacím stroji se mi bez asistence jelo opoznání lépe.
Příčina je zřejmá, japonští konstruktéři zásadně předělali vnitřní část těla motoru a díky tomu se výrazně snížilo tření uvnitř pohonu.
Po opětovném nasednutí na svoje testovací elektrokolo se vydávám do drsnějších podmínek, kde mi má motor teprve ukázat svůj pravý potenciál.
Přepínám na profil 2 pro agresivnější jízdu a jsem celý natěšený na slíbené zlepšení, které Shimano provedlo.
Volím trail asistenci a pokračuji do dalších kilometrů.
Zvolená podpora umí nabídnout maximální točivý moment 85 Nm s výraznějším zapojení jezdcovi síly. Pokud člověk nešlape usilovně, pouští se do kola podstatně méně síly.
První ostrý terén je skutečným požitkem z jízdy.
Pohon má kontrolovatelné chování s citelně přesným dávkováním a skvělou dynamikou. Během jízdy zkouším přepnout na podporu Boost a zjišťuji další pozitivní chování motoru, které funguje odlišně oproti předchozí generace STEPSu.
Obvykle Boost mód nakopává a je až zbytečně agresivní. U EP8 tomu tak rozhodně není! Zaznamenávám výrazně klidnější nástup energie, bez výrazného kopance do pedálů. Je to opravdu příjemná změna, která zaručuje větší kontrolu nad elektrokolem ve všech možných asistencí pohonu (ECO, TRAIL, BOOST )
Zajímavý je také projev při překonání hranice omezovače na 25 km/h, kdy necítím žádné škubání, přechod je velice příjemný a prakticky neobtěžující. V porovnání s motorem Brose je přechodová fáze lehce citlivější a plynulejší.
V další části trasy se zaměřuji na akustický projev motoru, který je pro „japonce“ až mnohdy pištivý. Vydávaná hlasitost mě opravdu překvapila, jelikož při méně intenzivní jízdě téměř nic neslyším. Pokud použiju asistenci boost a dostanu pohon do vysokých otáček, tak vnímám výraznější zmenšení hluku, oproti předchozí verzi E8000.
V tomto případě neplatí přísloví ‚‚sliby – chyby” jako u konkurenčního Bosche, kde slibovali výrazné snížení hlučnosti, které se po vyzkoušení nepotvrdilo. Zde je opravdu slyšet jasný akustický posun směrem dolů. Za to patří Shimanu plusové body!
Dostávám se do finální oblasti Točné, kde mě čeká ještě pár lesních úseků, jeden zábavný sjezd a pak hurá do tepla na čaj.
I když jsem celý od bahna a v obuvi si vezu vodní nádrž, tak si jízdu ohromě užívám. Jen těžko slovy popsat celkově skvělý projev motoru, to si prostě musíte zažít na vlastní kůži!
Po absolvování 43 kilometrů a dojezdu do stanoveného cíle se baterie zastavila na dvou čárkách z pěti. Moje celková hmotnost (s oblečením a zátěží) byla asi 80 Kg a venkovní teplota se pohybovala okolo 2 až 3 stupňů nad nulou. Celou trasu jsem jel převážně Trail a Boost asistenci, kterou doprovázel ze 70% profil 2.
Shimano nabízí nové baterie o velikosti 630 Wh (17,5 Ah), což zaručuje mnohem větší jistotu při delších výletech. Nebojím se tvrdit, že při ideálnějších letních podmínkách bych ujel na stejné trati o 25% víc.
Pokud bych šetřil baterii a jel s menší podporou, tak by se dojezdová vzdálenost zvětšila možná dvakrát.
Závěrem bych chtěl dodat, že testovací EP8 nemusí být primárně využíván pro kategorii eMTB, ale má velký potenciál se uplatnit v široké škále elektrokol. Možné využití se nabízí pro městský segment nebo na takovém e-bike Gravelu by pohon využil hlavně díky vylepšeným vlastnostem a velké volnosti v nastaveních motoru.
Pro Test nového motoru a další modely elektrokol Rock Machine kontaktujte ekolo.cz.