Jsem (pyšnou) majitelkou předposlední řady skládacího kola Agogs SilverGo, se kterým se již třetím rokem každé léto dopravuji po Praze. Na testování jsem si chtěla vyzkoušet městské elektrokolo, které není limitované malými koly jako má skládačka. Leader Fox Lotus je dámské městské kolo, které můj požadavek splnilo.
Co se trasy testovacího výletu týče, zvolili jsme terén převážně po asfaltu a s méně kopci, který měl alespoň přibližně simulovat pohyb po městě. Jela celkem tři kola – mimo testovaného Leader Foxe ještě Agogs SilverGo a horské kolo bez elektro-pohonu. Horské kolo, respektive jeho sportovně založený jezdec, našim elektrokolům bez problémů stačilo, na rovince nás dokonce dokázal předjet. Kopce, které na druhou stranu s přehledem vyhrával elektropohon, byly tedy elektro jezdcům o něco milejší.

Kolo je na první pohled bytelné až masivní, ale váha je „únosná“, i když na ženu limitní) – váží přibližně stejně jako SilverGo, tedy cca 23 kg. Manipulace s ním byla na můj vkus trochu obtížnější – vzhledem k jeho rozměrům vyžaduje vměstnání do průměrně velkého výtahu zapojení jisté míry kreativity. Část rámu ekola, za kterou by se kolo mělo dát v případě potřeby nazdvihnout a vynést třeba do schodů je neprakticky zakryta krytem řetězu, takže úchop není pohodlný. Kolo s baterií při nazdvihnutí není vyvážené a překlápí se dozadu. A stojan je na kole umístěn tak, že když ho člověk například při vystupování z výtahu zapomene sklopit, zarazí se o něj šlapka. Ve městě, tedy prostředí, do kterého je toto kolo určeno, by jistě nejedna uživatelka v těchto ohledech docenila zlepšení.
Na první kilometr patrný rozdíl mezi SilverGo a testovaným Lotusem byla dle očekávání měkkost testovaného ekola. Velká kola pojmou mnohem nerovnější povrch bez toho, aby jezdec naskakoval a tvrdě dosedal. Extrémně pohodlné sedlo příjemný prožitek z jízdy a pocit měkkosti ještě umocnilo. Kolo bylo příjemně stabilní, zvyšování a snižování asistence jezdec pociťuje pozvolně, brzdy byly ostré tak akorát. Na jízdu na Leader Foxu si šlo velmi jednoduše zvyknout.

Baterie je podle výrobce srovnatelná s baterií mého SilverGo s o něco málo vyšší kapacitou (Leader Fox 10,4 Ah, moje SilverGo má ještě 10 Ah), což také přibližně odpovídalo co se rychlosti vybíjení týče. Při průměrné asistenci 4 (celkem ze 7 stupňů) jsme bez větších problémů dojeli cca 46 km. Na kole není tzv. „boost button“ jako na SilverGo, který zajišťuje rychlý rozjezd například na semaforu. Tuto funkci hojně využívám a proto mi na Leader Fox trochu chyběla, na druhou stranu asistence ekola zabírá velmi brzy po sešlápnutí a nepovažuji to tedy za výrazný nedostatek. Ovládací panel je na Leader Foxu lidově řečeno „blbu-vzdorný“. Líbila se mi jeho jednoduchost, dvě tlačítka na zvyšování/snižování asistence a ukazatel stupně asistence a zbývající baterie na displeji. Člověk v podstatě ani víc nepotřebuje. Ze SilverGo jsem v tomto ohledu nicméně trochu rozmazlená – líbí se mi mít možnost zjistit aktuální rychlost i počet najetých km na displeji.
Leader Fox Lotus – A1 series je z mého pohledu velmi pohodlné elektrokolo na pravidelné cesty po asfaltu, na kterých není třeba kolo přenášet. S ohledem na stylové, nicméně asi trošku nepraktické sedlo a zakončení řídítek, by na začátku a na konci těchto cest měla být garáž, nebo jiné kryté stání.

Jakožto žena, tedy reprezentantka části populace, pro kterou je toto kolo primárně určeno, musím ještě závěrem docenit vzhled kola. Kombinace bílé a hnědé je neotřelá a kolo také díky svým doplňkům imitujícím kůži vybočuje z řady a přiměřeně poutá pozornost. Kdyby si Maryška z Postřižin měla vybírat kolo pro jízdu se svými ustřiženými copánky dnes, elektro kolo Leader Fox Lotus verze 2016 by byla její jasná volba.
Data z našeho výletu:
- Trasa: Praha Kunratice – Davle a zpět
- Povrch: asfalt / offroad – 95% / 5%
- Celkové převýšení: 167 metrů
- Čistá ujetá vzdálenost: 46 km
- Venkovní teplota: 20°C, polojasno
Výsledky testu:
Elektrokolo Leader Fox Lotus
Testovací jezdkyně: váha 66 kg.
1. Ergonomie používání
Manipulace s kolem (vyváženost, přenášení) 🙁
Vyjímání baterie z kola netestováno
Možnost transportu (nakládání auto, vlak..) 😐
Komentář:
Baterii se me nepodařilo vyjmout, asi špantý klíček (?). Kolo není tak něžké, ale jsem ráda, že jsem ho nemusela nikam přenášet – uchopení ve středu rámu není v podstatě možné, překáží zde kryt řetězu. Při uchopení na středu není ekolo vyvážené, překlápí se dozadu.
2. Elektropohon a ovládání asistence
Subjektivní výkon motoru
– Na rovné trase
– V kopcích
Hlučnost a vibrace motoru 😐
Přesnost záběru senzoru šlapání
Jízda bez asistence motoru
Ovládací panel ekola (display / tlačítka)
Připojení nabíječky a rychlost nabíjení netestováno
Komentář:
Super mi přišlo 7 úrovní asistence. ovládací panel je „blbuvzdorný“, ale chybí číselné údaje (rychlost, ujetá vzdálenost..). Kladně hodnotím umístění baterie, není potřeba manipulovat s výškou sedla.
3. Mechanické vlastnosti ekola
Přesnost řazení / dostatečnost převodů 🙁
Funkce a účinek brzd
Možnosti nastavení posedu
Zvuky, které kolo vydává při jízdě 😐
Komentář:
Uvítala bych více převodů (možnost šlapat větší silou). naprosto skvělé a pohodlné sedlo!
4. FUN faktor
(Líbila se Vám jízda na tomto ekole? Koupili byste si ho a doporučili jej a proč?)
Nekoupila bych si ho pouze z praktických důvodů, protože není skládací a hůře se s ním manipuluje. Také má por moje účely nižší kapacitu baterie. Pokud ale potřebujete jezdit kratší vzdálenosti (do 45 km) a e-kolo nemusíte přenášet je to skvělý a pohodlný výrobek za dobrou cenu.