Polsko spouští masivní, až 50% dotace na elektrokola

dadsagdvsegbxlzxvg7mqq

Polsko plánuje od roku 2025 program s rozpočtem v přepočtu 1.77 miliardy Kč pro podporu nákupu elektrokol, s cílem zlepšit kvalitu ovzduší a podpořit ekologickou dopravu.


Uveřejněno

Skvělá zpráva pro všechny fanoušky elektrokol a městské cyklistiky v Polsku. Tamní ministerstvo životního prostředí chystá od ledna 2025 velkorysý dotační program „Mój rower elektryczny“ (Mé elektrokolo) na podporu nákupu elektrokol. Stát proplatí až polovinu ceny nového elektrokola, a to až do výše 5000 PLN (zhruba 29 500 Kč). V případě nákladních elektrokol (cargo bikes) a elektrických přívěsných vozíků bude dotace ještě vyšší, až 9000 PLN (cca 53 000 Kč).

Cíle a financování programu

Cílem programu je podpořit rozvoj elektromobility a ekologické dopravy v Polsku. Polská vláda si od něj slibuje snížení emisí CO2 a zlepšení kvality ovzduší ve městech díky přesunu části dopravy z aut na šetrná elektrokola.

Na program je vyčleněno celkem 300 milionů PLN (1,77 miliardy Kč) z evropského Modernizačního fondu. Dotace budou vypláceny zpětně po nákupu elektrokola formou refundace.

Kdo může o dotaci žádat

O příspěvek budou moci žádat fyzické osoby, obce i některé typy podnikatelů – například kurýrní a doručovací služby nebo půjčovny sportovního vybavení. Dotované elektrokolo bude muset splňovat určité technické parametry, například minimální kapacitu baterie 10 Ah nebo dojezd alespoň 50 km.

Žádosti bude přijímat Národní fond ochrany životního prostředí a vodního hospodářství (NFOŚiGW). Podávat je bude možné průběžně od ledna 2025 do konce roku 2029 nebo do vyčerpání alokace.

Dynamický růst trhu s elektrokoly v Polsku

Trh s elektrokoly v Polsku v posledních letech zažívá výrazný růst. Jen v roce 2024 se očekává obrat přes 300 milionů USD (6.8 bilionu Kč) a do roku 2029 by měl překročit 645 milionů USD (14.6 bilionu Kč) při průměrném meziročním růstu přes 16 %.

Růst popularity elektrokol v Polsku táhne několik faktorů:

  • Rostoucí zájem o ekologickou dopravu a aktivní životní styl
  • Vládní podpora a dotace na nákup elektrokol
  • Technologický pokrok zlepšující parametry a uživatelskou přívětivost elektrokol
  • Úspory nákladů oproti tradičním motorovým vozidlům

Nejvyšší poptávka po elektrokolech je ve velkých městech jako Varšava, Krakov nebo Vratislav, která mají hustou populaci a rozvinutou cyklistickou infrastrukturu. Elektrokola se ale stávají populární i na venkově jako alternativa pro kratší cesty a volnočasové aktivity.

Co na to říkáte?

Dotační program „Mój rower elektryczny“ má velký potenciál nastartovat masivní rozvoj elektromobility v Polsku a přispět k čistšímu ovzduší ve městech. Velkorysá dotace až 50 % z ceny elektrokola by měla být dostatečným impulsem pro mnoho Poláků k pořízení ekologického dopravního prostředku.

Polsko se tak zařadí po bok dalších evropských zemí, které různými způsoby podporují rozvoj cyklistiky a elektrokol – ať už dotacemi na nákup kol, budováním potřebné infrastruktury nebo daňovým zvýhodněním firemních elektrokol.

Pokud uvažujete o koupi elektrokola v Polsku a jste občané Polska, vyplatí se s nákupem počkat na začátek roku 2025 a využít štědrou státní dotaci. Jen nezapomeňte splnit všechny podmínky programu a podat si včas žádost.

Česká republika si zřejmě bude muset na podobné aktivity kvůli své fosilně laděné vládě podporované fosilními magnáty držícími klíčová média, bude muset zjevně ještě dlouho počkat. A to přes to, že by na to šly evropské prostředky a přes to, že zde máme mnoho firem, které vyrábí díly pro elektrokola (viz například Světově špičkové elektromotory pro elektrokola se vyrábí na Plzeňsku) či je zde kompletují a byla by to tak i skvělá vzpruha pro českou ekonomiku. Jestli to chcete změnit, tlačte na své politické zástupce či volte strany, které aktivity na zlepšení kvality ovzduší a přechod z fosilní dopravy podporují.