Okolo Švýcarska – Top of Europe

Další částí cesty Švýcarskem na elektrokole byl Junfraujoch, nazývaný vrcholkem Evropy – „Top of Europe“ – nejvýše položená železniční zastávka v 3454 metrech nad mořem. Sem ale žádná cyklotrasa nevede, takže kolo zůstalo odpočívat ve výchozím bodu trasy – v Interlakenu neboli Mezijezeří a na cestu jsme se vypravili jak jinak než vlakem.  


Uveřejněno

Další částí cesty Švýcarskem na elektrokole byl Junfraujoch, nazývaný vrcholkem Evropy – „Top of Europe“ – nejvýše položená železniční zastávka v 3454 metrech nad mořem. Sem ale žádná cyklotrasa nevede, takže kolo zůstalo odpočívat ve výchozím bodu trasy – v Interlakenu neboli Mezijezeří a na cestu jsme se vypravili jak jinak než vlakem.

dscn1833-1024x722-1
Na cestu se vydáváme obyčejným osobáčkem z nadmořské výšky 657 metrů.
dscn1844-1024x674-1
Zanedlouho ale v Lauterbrunnenu přeskočíme do první zubačky
dscn1864-1024x821-1
Na trase míjíme trochu starší model vláčku, tato trasa už funguje přes 100 let a tak je modernizace na místě.
dscn1880-1024x807-1
Dělníci trasu s rozchodem 80 cm stále udržují, každý týden jí celou pěšky projdou, aby bylo vše perfektní.
dscn1914-1024x786-1
Výlet na Junfraujoch v létě má výhodu, můžete se jako Martin vyklánět z okének.
dscn1953-1024x742-1
Lístky na dráhu jsou jako za starých dobrých časů a kleštičky pěkně cvakají.
dscn1961-1024x692-1
Ve výchozí stanici pršelo, teď jsme asi v 1700 metrech a myslíme si, že z mladé paní – Jungfrau uvidíme pendrek.
dscn19461-1024x722-1
A další přesedání, nyní už ve výšce 2061 metrů, do červenožluté zubačky Jungfrau Bahn s rozchodem 100cm. Jož od začátku provozu jezdí tato zubačka na elektřinu, která je z 80% získávána z vodních elektráren v okolí.
dscn19811-1024x768-1
Vlak frčí skalním tunelem, až ve sklonu 25% a to rychlostí 28 km/h. Náklon je veliký a chůze nesnadná..
dscn1993-1024x781-1
Takto vypadaly vagony Jungfrau Bahn v roce 1912, kdy jí curyšský průmyslník Adolfa Guyer-Zeller začal za 15 milionů franků budovat. Vlaky umí i „rekuperaci“, tedy tři soupravy jedoucí dolů vytvoří energii pro jednu jedoucí nahoru.
dscn2006-1024x636-1
Díky této dráze, která má za účel zpřístupnit alpské velikány veřejnosti, se na vrcholcích hor již udály různé skopičiny, v roce 2007 se zde konal výkop Eura 2008.

 

dscn2064-1024x768-1
A jsme nahoře, ve výšce 3454 metrů. Vlaky nás tedy dopravily za 2,5 hodiny o neuvěřitelných 2797 metrů výše. To sedláci s nůší, kteří zažili prvovýstup, to měli o dost delší a náročnější.
dscn2049-1024x765-1
Vítá nás sluníčko, ale počasí se zde mění z minuty na minutu.
dscn2023-1024x696-1
Vidíme začátek ledovce Alesch s tloušťkou ledu až 350 metrů a délkou celých 24 kilometrů. Jako jediné místo v Alpách se těší celosvětové ochraně pod UNESCO.
dscn2027-1024x720-1
Tady sníh a led nikdy neroztaje, ale není radno do závrtů vstupovat. Je znát, že vzduch je řidší.
dscn2043-1024x690-1
Sněhulák sleduje meteorologickou stanici na skále nazývané Sphinx – Sfinga
dscn2047-1024x656-1
Sem je možné vyjet dalších 800 metrů rychlým výtahem
dscn2059-1024x735-1
Útroby skály skýtají mimo nádraží mnoho zábavy pro děti i dospělé.
dscn2068-scaled-1-1
Ledový palác vážně celý z ledu včetně podlahy a cedulka nelže, klouže to!
dscn2083-1024x647-1
Některé fugury jsou vyrobeny z ledu a některé naopak skončili v ledu.
dscn2088-1024x740-1
Jungfrau v celé své kráse. 4158 metrů. Spolu s Eigerem a Mönchem nejvyšší vrchol Bernských Alp.
dscn2094-1024x718-1
Čurání na vrcholu přísně zakázáno, hned by to zmrzlo.
dscn2097-1024x796-1
Turisté, především asijští, mají rádi „nej“ – a tady je nejvýše položená prodejna hodinek na světě!
dscn2101-1024x874-1
A už jedeme dolů.. protože nahoru jste se bez lístku dostat nemohli, teď průvodčí místo kontroly rozdává švýcarskou čokoládu Lindt.
dscn2109-1024x762-1
A v údolí zase prší – ale to tu nikdy neuslyšíte – protože ve švýcaři říkají, ze se myjí hory.
dscn2118-1024x697-1
A jsme u konce. trato trasa ne nejen krásná, ale i technicky unikátní a srdce milovníka železnic zde musí zaplesat.