Jaký typ motoru elektrokola je nejlepší?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, ale pojďme si říci základní argumenty:

Mezi českými zákazníky dnes obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější, ale nemají pro toto tvrzení žádné vysvětlení než článek v časopise napsaný prodejcem. To ale nemusí být pravda, protože i v případě středových pohonů je mnoho různých výrobců a kvalitativních stupňů. Všichni jistě znají značky Bosch nebo Yamaha, ale mnoho e-kol na trhu má středové pohony od neznámých výrobců.

Velcí němečtí a švýcarští výrobci jako Maxon, Go SwissDrive, Heinzmann, ale i největší výrobce nábojových motorů na světě – Bafang, stále výrazně  investují do vylepšování parametrů zadních nábojových pohonů, které zůstanou i nadále doménou cestovních, městských a skládacích elektrokol.

Motor v zadním kole – nábojový motor 

bafang-cst-motor-cassette-body-hub-motor

Hlavní výhoda spočívá v ideálním přenosu točivého momentu, a tak v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na tom má jistě velkou zásluhu i nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je někdy nerovnoměrné vyvážení kola, především při současném umístění baterie na nosič.  To vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu.

 

Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola. Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola využívat pouze do prudkých kopců, v protivětru, díky okamžité akceleraci motoru.

Na rozdíl od středového pohonu není nutné použité speciálního řetězu. I nábojové zadní pohony mohou být ovládány tlakovým (torzním) senzorem umístěným ve šlapacím středu, jedná se o luxusnější řešení, odhadem 95% systému na trhu má rychlostní čidlo.

Aktuálně se ceny nejlevnějších avšak ještě kvalitních elektrokol s nábojovým motorem pohybují okolo 30 000 Kč.

Výhody: 
+ nejpoužívanější typ motoru
+ cenová dostupnost
+ okamžitá akcelerace
+ jednoduchý servis
+ možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, neklade žádný odpor)

Nevýhody: 
– vyšší zatížení kola v zadní části
– menší citlivost při dávkování výkonu motoru (dle použitého senzoru)
– absence torzního (tlakového) snímače tlaku na pedál
– v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
– v případě defektu zadního kola je potřeba klíč pro demontáž zadního kola s motorem
– při vyšším zatížení neefektivní hospodaření s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

 

Elektromotor ve středu kola – středový pohon 

bosch28329Středový motor je z pohledu vyvážení optimálním řešením. Tyto motory vás překvapí komfortním dávkováním výkonu a krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě otáček motoru (při zařazení vhodného převodu) je při současné implementaci tlakového senzoru šlapání středový pohon úspornější a dosahuje delších dojezdů (dle kapacity baterie) .

Dražší středové motory používají obvykle 3 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor), které zajišťují plynulý výkon asistence. Jednodušší středové pohony pak nabízí rychlostní (otáčkový) senzor, stejně jako nábojové pohony – ptejte se tedy jaký typ je instalován.

Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací v delší životností motoru a dražší kola mají obvykle lepší mechanickou výbavu. Aktuálně se ceny nejlevnějších, avšak kvalitních elektrokol se středovým motorem, pohybují okolo 40 000 Kč.

Výhody: 
+ přesné a citlivé dávkování výkonu kola
+ tichý a plynulý projev motoru
+ optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
+ volbou vhodného převodu ovlivňujete otáčky kola i motoru, proto je možné dosáhnout optimální cestovní rychlosti při dosažení nižší spotřeby kola
+ zachování jednoduchého sundání předního a zadní kola

Nevýhody:
– vyšší citlivost na přesnost seřízení řazení a přehazovačky
– zkrácení životnosti řetězu v porovnání s běžným kolem
– při jízdě bez asistence možný odpor soukolí motoru (dle typu).