Nové údaje ukazují, že pěší a cyklistická doprava v Londýně stále roste

london-bikes

V Londýně nyní žije téměř dvakrát více lidí v blízkosti kvalitní cyklostezky než v roce 2019 a nejnovější údaje ukazují, že míra cyklistické dopravy od této doby vzrostla o 40 %.


Uveřejněno

Tento příspěvek je (téměř automatickým) překladem článku „TfL’s new data shows continued rise in walking and cycling across London“ z 2. prosince 2022 zveřejněném na webu Inteligent Transport.
Přečtete si i předchozí článek Jak zpoplatnění silnic mění Londýn.

Transport for London (TfL – správní orgán zodpovědný za dopravu ve Velkém Londýně) zveřejnil údaje z výroční zprávy Travel in London, které ukazují, že v Londýně pokračuje nárůst pěší a cyklistické dopravy, přičemž úroveň cyklistické dopravy zůstává o 40 procent vyšší než před pandemií.

Ze zprávy vyplývá, že úroveň cyklistické dopravy nadále převyšuje úroveň před pandemií, přičemž na podzim 2022 byla cyklistická doprava o 40 % vyšší než v roce 2019. Cyklistická doprava ve všední dny na podzim byla také obvykle o 20-25 procent vyšší než před pandemií, a to navzdory menšímu počtu dojíždění do práce, a o víkendech o přibližně 90 procent vyšší.

V návaznosti na práci TfL od začátku pandemie na rozšíření sítě londýnských cyklostezek je nyní podíl lidí žijících ve vzdálenosti do 400 m od kvalitní cyklostezky téměř dvojnásobný oproti roku 2019 – 22 procent Londýňanů nyní žije v blízkosti takové cyklostezky, zatímco v roce 2019 to bylo 12 procent.

Před pandemií se přibližně 35 procent cest v Londýně uskutečnilo pěšky. Poslední dostupné údaje za čtvrtletí duben-září 2022 ukazují, že podíl pěších cest nyní činí 41 procent. Z údajů také vyplývá, že počet pěších cest, které byly vykonány na osobu a den v období od dubna do září 2022, byl o 11 procent vyšší než průměr v období 2019/20 před pandemií. 

Santander Cycles, který během pandemie zaznamenal rekordní počet pronájmů, v tomto trendu pokračuje, přičemž počet pronájmů byl na konci září 2022 o 11 procent vyšší než před pandemií. V průběhu roku tento systém překonal řadu rekordů, přičemž v roce 2022 zatím (článek je z 2. prosince, není zřejmé, jestli je číslo do tohoto data či do konce září – poznámka překladatele) dosáhl 10,9 milionu pronájmů.

Santander Cycles

Systém sdílení kol v Londýně systém. Provozuje jej Transport for London, dříve sponzorován finanční skupinou Barclays a znám jako Barclays Cycle Hire / BCH. Často přezdívaný Boris Bikes po starostovi Londýna (a pozdějším premiérovi) Borisi Johnsonovi, za jehož vlády byl zaveden.

Zpráva také popisuje, jak se počet cestujících v londýnské veřejné dopravě po pandemii nadále zotavuje. Od října 2022 se poptávka po službách metra v průběhu týdne pohybuje kolem 82 % úrovně před pandemií, přičemž víkendová úroveň cestujících v metru a autobusové dopravě se stále více blíží úrovni před pandemií.

Londýnský komisař pro pěší a cyklistickou dopravu Will Norman řekl:

„Je skvělé vidět, že rozmach pěší a cyklistické dopravy, který jsme zaznamenali během pandemie, pokračuje, protože stále více Londýňanů rádo využívá udržitelných způsobů dopravy po hlavním městě. Musíme pokračovat v tom, aby aktivní cestování po městě bylo co nejdostupnější a nejbezpečnější. Proto mě těší, že jsme v letošním roce zavedli do programu Santander Cycles elektronická kola, že jsme od pandemie vybudovali stovky kilometrů nových nebo modernizovaných cyklostezek a dokončili práce na zvýšení bezpečnosti některých nejnebezpečnějších a nejstrašidelnějších křižovatek v hlavním městě. Díky odvážnému rozhodnutí starosty rozšířit zónu s velmi nízkými emisemi na celý Londýn bude také zavedena nová podpora, která pomůže lidem přejít na ekologičtější možnosti, jako je veřejná doprava, kola, elektrokola nebo autokluby.“

Přečtete si i předchozí článek Jak zpoplatnění silnic mění Londýn.