Haag zakázal reklamu na spalovací motory

budoucnostai_a_futuristic_cityscape_of_the_hague_netherlands__af11c2f8-8388-447e-80fe-3b0e5df67c52_1

Nizozemské město Haag se stane prvním na světě, které od 1. ledna 2025 zakáže veškerou venkovní reklamu na vozidla se spalovacími motory a další produkty využívající fosilní paliva.


Uveřejněno

Haag, třetí největší město Nizozemska, učinil pro našince nepochybně značně zajímavé a průlomové rozhodnutí v boji proti klimatické změně. Od 1. ledna 2025 zde bude platit zákaz veškeré venkovní reklamy na vozidla se spalovacími motory a další produkty a služby spojené s fosilními palivy[1][3]. Tento krok činí z Haagu první město na světě, které zavádí takto komplexní a právně závazný zákaz reklamy na fosilní paliva.

Rozsah zákazu a jeho dopady

Zákaz se bude vztahovat na billboardy, reklamní plochy na zastávkách veřejné dopravy a další venkovní reklamní prostory[5]. Nebude se však týkat reklam uvnitř nebo na budovách, kde se prodávají dotčené produkty a služby, jako jsou například čerpací stanice nebo autosalony[5].

Kromě automobilů se spalovacími motory se zákaz bude vztahovat i na reklamy propagující:

  • Leteckou dopravu
  • Výletní plavby
  • Produkty a služby s vysokou uhlíkovou stopou[4]

Automobilky budou moci nadále inzerovat kvalitu své značky, nikoliv však konkrétní modely se spalovacími motory[1].

Motivace a cíle

Hlavním cílem tohoto opatření je podpořit přechod na ekologičtější alternativy dopravy a snížit emise skleníkových plynů[1]. Haag si klade za cíl stát se do roku 2030 klimaticky neutrálním městem a tento zákaz je jedním z kroků k dosažení tohoto ambiciózního cíle[4].

Robert Barker, radní za Stranu pro zvířata (PvdD), která návrh iniciovala, k tomu uvedl: „Reklama na fosilní paliva povzbuzuje lidi k létání nebo nákupu znečišťujících automobilů. To přispívá ke klimatické krizi, zatímco my ji chceme potírat.“[5]

Inspirace a podpora

Haagský zákaz byl inspirován podobnými opatřeními v oblasti tabákové reklamy, která se ukázala jako účinná při snižování míry kouření[4]. Návrh získal podporu místních podniků, celebrit a klimatických aktivistů[6].

Dr. Uwe Krüger, odborník na komunikaci z Lipské univerzity, zdůrazňuje význam tohoto kroku: „Reklama na produkty s vysokými emisemi má tendenci zvyšovat jejich prodej tím, že v spotřebitelích probouzí domnělé potřeby. Na kulturní úrovni také normalizuje spotřebu environmentálně škodlivých produktů – přestože všichni naléhavě potřebujeme snížit uhlíkovou stopu našeho životního stylu, abychom udrželi globální oteplování v přijatelných mezích.“[4]

Reakce a výzvy

Návrh se nesetkal s jednomyslnou podporou. Některé politické strany, jako VVD, Hart voor Den Haag a PVV, vyjádřily obavy ohledně právní proveditelnosti zákazu a jeho možného „patronizujícího“ účinku na obyvatele města[5]. Po úpravách návrhu však byl nakonec schválen relativně těsnou většinou 24 ku 21 hlasům[5].

Mezinárodní kontext a budoucí vývoj

Haag není jediným městem, které se snaží omezit reklamu na fosilní paliva. Podobné iniciativy již dříve zavedla města jako Amsterdam, Edinburgh a Sydney, ale jejich opatření nejsou právně závazná[4]. Francie zavedla celostátní zákaz reklamy na fosilní paliva před dvěma lety[4].

Očekává se, že haagský zákaz by mohl inspirovat další města k přijetí podobných opatření. Města jako Toronto v Kanadě nebo Hamburg v Německu již zvažují zavedení podobných zákazů[4].

Závěr a význam pro Českou republiku

Haagský zákaz reklamy na spalovací motory a fosilní paliva představuje významný krok v boji proti klimatické změně a může sloužit jako inspirace pro další města po celém světě, včetně České republiky.

Zatímco v ČR zatím podobná opatření nejsou na pořadu dne, trend směřující k omezování reklamy na environmentálně škodlivé produkty je patrný i u nás. České města by mohla zvážit podobné kroky v rámci svých strategií udržitelného rozvoje a snižování emisí.

Pro české spotřebitele a výrobce elektrokol tento vývoj signalizuje rostoucí důraz na ekologickou dopravu a může vést k většímu zájmu o elektrická vozidla, včetně e-biků. To by mohlo posílit pozici elektrokol na českém trhu a podpořit rozvoj související infrastruktury.

Citace: