Dovolená na elektrokole aneb Grand Tour Czech

Byl jsem loni na podzim pozván agenturou Swiss Tourism, abych projel takzvanou Grand Tour of Switzerland – tedy trasu, která spojuje ta nejkrásnější místa Švýcarska. Můžete ji projet celou nebo část,  autem, na motorce nebo na elektrokole. Tak jsme to během týdne zkusili spolu s moderátorem Martinem Severou (viz. reportáže zde). Oficiální český web švýcarské GrandTour…


Uveřejněno

Byl jsem loni na podzim pozván agenturou Swiss Tourism, abych projel takzvanou Grand Tour of Switzerland – tedy trasu, která spojuje ta nejkrásnější místa Švýcarska. Můžete ji projet celou nebo část,  autem, na motorce nebo na elektrokole. Tak jsme to během týdne zkusili spolu s moderátorem Martinem Severou (viz. reportáže zde). Oficiální český web švýcarské GrandTour najdete zde www.mojesvycarsko.com/grandtour

Byl to pochopitelně skvělý zážitek. Ale po návratu domů jsem si uvědomil 2 věci:

  • Švýcarsko (na rozdíl od Česka=Prahy) nemá jen jeden magnet. Turisticky atraktivní je celá země.
  • Bez toho, aniž by mě tam dovedla navržená trasa, bych asi některá místa vůbec neobjevil.

Ministryně pro místní rozvoj dále uvedla, že ve spolupráci s kraji a starosty obcí je třeba změnit stav, kdy valná většina zahraničních turistů navštíví jen Prahu.“   Toto prohlášení jsem se v různých modifikacích dočetl ve zpravodajském archivu v roce 2003, pak 2007 i v roce 2015.

Kdykoli jedu někam do zahraničí, vždy si s sebou beru (nebo si na místě půjčuji) kolo. Jízdní kolo mi dává nezávislost na místní dopravě a zároveň umožňuje lepší poznání lidí a země než paluba vyhlídkového autokaru. Pro delší trasy mezi městy je ideální elektrokolo – protože já chci poznávat, ne sportovat!

Nejen zahraniční turista pak očekává zážitek, který bude bezpečný a dostupný. Musí mít především konkrétní cíl, který stojí za to. A co je větším turistickým cílem než památka či zajímavost zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO?  A tady jsme na tom s našimi dvanácti místy úplně stejně jako Švýcaři!

[pullquote]9 navštívených českých památek UNESCO
3 děti mezi 12 a 16 roky a 2 dospělí
5 přenocování a 6 dnů na cestě
650 kilometrů na elektrokole[/pullquote]

Rozhodli jsme se proto strávit týden z letošní dovolené poznáním českých památek UNESCO. Když se podíváte na mapu, zjistíte, že většina z nich je „navlečena“ na trase, která začíná v Praze, jde přes východní Čechy, severní a jižní Moravu na Vysočinu.  Schválně vynecháme Český Krumlov a Holašovice, protože sem se turisté z Prahy dostanou snáz a pro nás je to daleko, stejně jako nezvládneme z časových důvodů návštěvu Lednicko-valtického areálu, kde už jsme všichni byli mnohokrát.

ceske_dedictvi_unesco-e1470043243689-1Itinerář cesty je tento:  Praha – Kutná Hora – Žďár nad Sázavou – Litomyšl – Olomouc- Kroměříž – Brno – Třebíč – Telč – Jihlava (a zpět do Prahy vlakem). Plánovaná ideální cesta viz: https://mapy.cz/s/VDzr  (děkujeme týmu Mapy.cz za perfektní routing pro jízdu na e-kole). Trasa nás tedy zavede k devíti českým památkám UNESCO během 6 dnů.

Celková vzdálenost je okolo 650 kilometrů, průměrně tedy málo přes 100 km denně. To by mohlo vypadat skoro jako sportovní výkon. My ale my pojedeme na elektrokolech, která by tuto denní trasu měla zvládnout včetně nutného nabíjení na trase do 6 hodin. Chceme si prohlížet zajímavosti cestou, koupat se, případně se schovat v hospodě, když bude pršet.. ale musíme stihnout otevírací dobu UNESCO památek. Ubytování máme zamluveno v cílových místech v penzionech, takže jedeme jen s nutným oblečením „nalehko“.

Jakub Ditrich