Test all-in-one řešení: FlyKly vs. Zehus

Motor + baterie + senzor + řídící jednotka v jednom kole – to zdaleka není nová idea, ale řešení není tak snadné jak by se mohlo zdát. Podívali jsme se na zoubek hardwarům, které májí z vašeho kola udělat za 2 minuty elektrokolo.   [dropcap]1.[/dropcap] Copenhagen Wheel. Píše se rok 2009 a blonďatá Američanka prochází výstavou EuroBike opřená…


Uveřejněno

cw-250x250-1
Copenhagen wheel v roce 2009
Motor + baterie + senzor + řídící jednotka v jednom kole – to zdaleka není nová idea, ale řešení není tak snadné jak by se mohlo zdát. Podívali jsme se na zoubek hardwarům, které májí z vašeho kola udělat za 2 minuty elektrokolo.  

[dropcap]1.[/dropcap] Copenhagen Wheel.

Píše se rok 2009 a blonďatá Američanka prochází výstavou EuroBike opřená o bílé městské kolo s velkým červeným koláčem místo zadního náboje, které se právě vrátilo z klimatické konference v Kodani. V ruce má poslední iPhone (tenkrát asi verzi 3G), kterým prý novinku ovládá a všem okolo říká, že toto je revoluce jízdy na kole a městské dopravy. Je krásná a já jí to věřím, i když „to kolo“ nikomu vyzkoušet nedá.

Píše se rok 2015 a na Eurobike je stánek se třemi testovacími „Kopenhágeny“.  Půjčujeme si je a je to skvělé.. asistence je skutečně znát, nic nechrastí, nezasekává se, aplikace na mobilu (tentokrát už iPhone 6) jede parádně.  Hned se dohoduji na reservaci testovacího kusu. Cena stále neznámá, ale hned po veletrhu začneme dodávat. Nikdo se neozval.

Letošní ročník – objevil jsem podstavec s Copenhagen Wheel a ještě dvě kola pro neoficiální testování jsou mezi pavilony.  Kdy se bude vyrábět dosti nerudná obsluha (Američanku nahradil Američan) neví.  Ale v tom že to je nejlepší produkt pod sluncem má jasno. Na webu se mi nakonec povedlo dohledat předobjednávku pro ČR. Cena včetně cla je v přepočtu nad 38.000 Kč. Termín dodání – neznámý.

Značku Copenhagen Wheel získlal loni startup s názvem Superpedestrian, který přijímá na svém webu objednávky na tento produkt, aniž by jej dosud kdokoli mohl otestovat.

[dropcap]2.[/dropcap] Zehus a FlyKly.

Motorizujte jakékoli jízdní kolo – nekupujte elektrokolo. To je hlavní tahák marketingu. O poznání menším písmem se dočtete, že zadní patka rámu (neboli dropout) musí být v určitém sklonu, protože jinak systém fungovat nebude a proto hledání vhodného rámu pro stavbu zabralo více než 2 měsíce.

Uživatelského zájmu o produkt, který se prezentuje jako motorizace vašeho klasického kola za 20 vteřin, využily další firmy a tak se zrodil Zehus, podobné řešení jako CW, od roku 2013 mediálně prezentované jako projekt Technické univerzity v Miláně,  Na trh se Zehus Human Bike+, jak se all-in-one řešení jmenuje, dostal až letos a redakce EBIKE.CZ zakoupila od italské firmy jeden kus v ceně 1000 USD k otestování v reálných podmínkách.

Ještě než jsme s testováním začali, tak se objevilo ve flotile Rekola (pražský systém sdílení kol)  podobné konvertované kolo, s konkurenčním systémem – FlyKly. Jeho vývoj byl financován formou kolektivního financování, tzv. „crowd-fundngu“ na serveru Kickstarter, kde už takto vzniklo hodně zajímavých řešení okolo jízdních kol, ale bohužel i dost úplných nesmyslů. Zde si jej majitel objednal asi za 500 USD a proto jsme se dohodli na společném testu obou produktů. A ten byl plný překvapení…

 

V roce 2015 potkávám na veletrhu šéfa projektu Zehus.  Koncepce je stejná, vše v jednom v zadním kole, ale vzhled jiný. Zehus BIKE+ vypadá jako přerostlé nábojové řazení.  Po veletržní hale systém jede pěkně, byl již aktivovaný. Dohadujeme se a objednáváme testovací kus za 1000€.

Za půl roku dostávám krabičku a aktivační kód pro aplikaci.. Bez APPky totiž žádný z těchto systémů nezprovozníte. Možná si měli v milánské Polytechnice (kde Zehus vzniká jako školní projekt) najmout lepšího designéra, ale spárovat mobil s motorem a uvést jej do provozu trvá servisu více než týden.

A jede se.. Zehus totiž energii nejen vydává ale i vyrábí.. takže z materiálů vyčtete, že vlastně vestavěnou baterii dobíjet ani nepotřebujete. Realita v rekuperačním módu, z kopce dobíjí cca 30W a do kopce pomáhá cca 80W. Přepínáme tedy do módu BOOST (pro přepnutí je třeba kolo vždy zastavit a pohrát si s animovanou aplikací). Zde by měla být síla „až“ 250Wattů.  7% stoupání ve Stromovce jsem v polovině vyčerpáním vzdal (na systém nelze přidělat přehazovačku).

A v tom mi volá Vítek Ježek (šéf Rekola.cz) že má něco co musím vidět. Přijíždí na kole, které má na zadním náboji skoro stejný nádor jako já.  To je FlyKly, koupil jsem to za 500 dolarů (!!!) na KickStarteru.

Když se na obě zařízení koukneme, jsou si podobná jak vejce vejci..  Stejný nabíjecí konektor, stejný výplet, jiný design, ale podobná logika aplikace a hlavně velmi podobná funkce – tak nějak to funguje, ale elektrokolo to není.

Letos prezentuje Zehus své zařízení na veletrhu v koloběžkách.

[dropcap]3.[/dropcap]  HotWheel

 

DK City je stará Tchajwanská firma, která už v minulosti vymýšlela roztodivná elektrokola. Jeden z jejích počinů DB0 (neboli Divided By Zero) – skládačka s podivným středním madlem – se asi před 2 lety prodávala i u nás.

Na Eurobike 2016 prezentuje tato forma světovou novinku – své Horké kolo pro rozměry 20, 26 nebo 28 palců. Žádné detaily nejsou známy, ale mám vzorek již objednán a v některém z dalších čísel EBM vás seznámím s výsledkem.  Bude to do třetice všeho dobrého? Bude tento systém dostupný (finančně i fakticky) a bude fungovat?

Zdá se vám vlastně systém poháněného kola „vše v jednom“ atraktivní? Není lepší přestavbová sada nebo hotové tovární elektrokolo…?