Čína, světový lídr ve výrobě a používání elektrokol, nedávno představila nové přísnější bezpečnostní standardy pro tato vozidla. Cílem je řešit rostoucí obavy ohledně bezpečnosti elektrokol a zlepšit regulaci tohoto rychle rostoucího odvětví.
Klíčové změny v nových standardech
Nové standardy, navržené Ministerstvem průmyslu a informačních technologií a několika dalšími ministerstvy, přinášejí několik zásadních změn:
- Zvýšení požární odolnosti: Zpřísňují se požadavky na odolnost nekovových materiálů používaných v elektrokolech vůči hoření a omezuje se použití plastových komponent.
- Omezení maximální rychlosti: Nejvyšší konstrukční rychlost elektrokol je omezena na 25 km/h. Dříve byla povolená rychlost až 20 km/h.
- Povinné bezpečnostní prvky: Elektrokola musí nově obsahovat funkce jako komunikace v reálném čase a satelitní polohování Beidou pro zlepšení bezpečnosti prostřednictvím dynamického monitorování.
- Prevence nelegálních úprav: Standardy specifikují, že řídicí jednotky, baterie a nabíječky musí být „interoperabilní“, což ztěžuje jejich neoprávněné úpravy.
- Zvýšení hmotnostního limitu: Limit hmotnosti pro elektrokola s olověnými bateriemi se zvyšuje z 55 kg na 63 kg. Zároveň se ruší požadavek na povinné pedály jako záložní pohon.
Nové standardy by měly vstoupit v platnost 1. listopadu 2024. Po tomto datu nebude možné v Číně prodávat lithium-iontové baterie pro elektrokola, které nebudou vyhovovat novým požadavkům.
Povinné bezpečnostní prvky = velký bratr?
Nové čínské standardy pro elektrokola zavádějí několik povinných bezpečnostních prvků, mezi které patří i komunikace v reálném čase a satelitní polohování Beidou. Cílem je zlepšit bezpečnost elektrokol prostřednictvím dynamického monitorování.
Komunikace v reálném čase
Komunikace v reálném čase znamená, že elektrokolo bude muset být vybaveno komunikačním modulem, který bude schopen odesílat data o stavu a provozu kola v reálném čase. Tato data mohou zahrnovat informace jako:
- Aktuální rychlost
- Stav baterie
- Případné chybové stavy nebo poruchy
- Záznam o nehodách nebo pádech
Tyto informace budou pravděpodobně odesílány do centrálního systému provozovaného výrobcem nebo příslušnými úřady. Cílem je mít neustálý přehled o stavu a provozu elektrokol a rychle identifikovat případné problémy nebo nehody.
Satelitní polohování Beidou
Povinné satelitní polohování pomocí čínského systému Beidou znamená, že každé elektrokolo bude muset být vybaveno GPS modulem kompatibilním s tímto systémem. Elektrokolo tak bude neustále reportovat svou přesnou polohu. Účelů je několik:
- Prevence krádeží: Polohová data mohou pomoci při sledování odcizených elektrokol a jejich návratu majitelům.
- Geofencing: Umožňuje vytvoření virtuálních geografických hranic a sledování, zda elektrokola tyto hranice nepřekračují. Může se jednat například o zákazy vjezdu do určitých oblastí města.
- Analýza tras a vytížení: Polohová data poskytnou cenné informace o trasách, které uživatelé na elektrokolech využívají. To může pomoci při plánování cyklostezek a další infrastruktury.
- Rychlá lokalizace při nehodách: V případě nehody nebo pádu bude možné rychle určit přesnou polohu elektrokola a zajistit rychlou pomoc.
Je pravděpodobné, že polohová data budou podobně jako data z komunikačního modulu odesílána do centrálního systému. Otázkou zůstává, kdo bude mít k těmto datům přístup a jak budou chráněna soukromí uživatelů.
Zavedení těchto povinných bezpečnostních prvků je součástí širší snahy čínských úřadů o lepší regulaci a kontrolu rychle rostoucího trhu s elektrokoly. I když mohou vzbuzovat obavy o soukromí, jejich deklarovaným cílem je zvýšit bezpečnost provozu a získat lepší přehled o pohybu elektrokol ve městech.
Dopad na čínský i globální trh
Čína má odhadem přes 350 milionů elektrokol v provozu a každý rok se jich vyrobí desítky milionů. Elektrokola se stala zásadním způsobem přepravy na krátké vzdálenosti v každodenním životě Číňanů. Nové standardy tak budou mít obrovský dopad na domácí trh. I když jsou nové požadavky zatím cílené primárně na domácí trh, dá se očekávat, že ovlivní i vývoz. Čínský trh s bateriemi pro elektrokola je totiž mnohem větší než exportní trh. Pro výrobce tak pravděpodobně nebude dávat smysl udržovat oddělené výrobní linky a návrhy pro mnohem menší exportní trh. Zvýšení výrobních standardů pro místní baterie do elektrokol tak pravděpodobně povede k tomu, že i exportní baterie budou pocházet ze stejných vylepšených výrobních linek.
Reakce výrobců a uživatelů
Výrobci elektrokol změny vítají. „Nové standardy jasně definují výrobní kapacitu, kontrolu, testování a řízení kvality pro elektrokola. To může pomoci firmám zlepšit jejich technologie a vybavení, a tím zvýšit celkovou bezpečnost a kvalitu odvětví elektrokol,“ říká Zhou Chao, prezident pro produktové technologie čínské firmy Yadea. Někteří odborníci ale upozorňují, že přísnější požadavky mohou vést k poklesu používání elektrokol. „Pokud budou všechna elektrokola plně vyhovovat předpisům, znamená to, že jejich rychlost bude muset klesnout z 40-50 km/h na 25 km/h. Jen toto opatření pravděpodobně povede k tomu, že velká část elektrokol přestane být používána,“ myslí si Wu Weiqiang, odborník na dopravu. Uživatelé elektrokol v Číně změny přijímají rozporuplně. Někteří vítají zvýšení bezpečnosti, jiní se obávají ztráty pohodlí a flexibility. Města jako Kanton už nyní zavádějí přísnější regulaci provozu elektrokol, včetně zákazu vjezdu do některých oblastí a časových omezení.
Co na to říkáte?
Nové čínské standardy pro elektrokola jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti tohoto rychle rostoucího odvětví. I když mohou krátkodobě vést k poklesu používání elektrokol, z dlouhodobého hlediska by měly pomoci nastolit jasnější pravidla a zvýšit důvěru spotřebitelů. Dopady nových standardů pocítí nejen čínský, ale i globální trh s elektrokoly.
Čína jde příkladem ostatním zemím, jak pomocí přísnějších požadavků zlepšit bezpečnost elektrokol a přitom podpořit technologické inovace v tomto perspektivním odvětví městské mobility. Pro západní obyvatele by bylo ale asi nepřekousnutelné to neustálé sledování polohy a reportování do nějakého centrálního místa (byť podobné je to v Evropě u nových aut se systémem eCall.