Zjistit, že se letošním roce u nás vyrobilo 1 123 924 osobních automobilů a v roce 2015 se prodalo celkem 3,3 milionu mobilních zařízení je snadné, ale díky neexistenci oficiálních ani neoficiálních statistik v našem oboru znamená, že informace o prodejích elektrokol, eventuálně alespoň jízdních kol jsou zahaleny tajemstvím. Tento článek je pokusem o částečnou nápravu tohoto stavu.
Za poslední fiskální rok (tedy období 10/2015–9/2016) se do Česka dovezlo 190 tisíc jízdních kol a ze země se vyvezlo 353 tisíc kusů. Je to o 12 % méně než v předchozím období, což není očividně dáno snížením výroby, ale nástupem elektrokol. Ty se podíleli cca 17,5 % na dovozech (cca 40 tisíc) a víc než 12 % na vývozech (cca 48 tisíc kusů).

Většinu tuzemského vývozu elektrokol realizují výrobní závody se zahraničním kapitálem, konkrétně Rakušany vlastněná šumperská BPS Bicycle s 19 tisíci exportovanými elektrokoly s pohony Bosch převážně do Německa a nizozemci vlastněná kopřivnická Bike Fun Int., český největší výrobce jízdních kol, s exportem 15.5 tisíc elektrokol, převážně do země své matky. Dalšími významnými exportéry kol i elektrokol jsou 4EVER ze Studénky a Bohemia Bike z Českých Budějovic.
Ohledně importu elektrokol je situace ještě méně přehledná, protože dovozců OEM zboží je na trhu násobně více. Samozřejmě největší část z dovozu – 83%, ale ve všech cenových segmentech je realizováno z Číny. O zbylých 17% se pak dělí Nizozemí, Německo, Rakousko, Rumunsko a další země EU.
V průzkumu, který jsem udělal mezi představiteli významech značek elektrokol v ČR v listopadu, s jednoduchou
otázkou „Jaký byl dle vašeho názoru celkový objem prodeje elektrokol na českém trhu v roce 2016?“ padaly různé tipy, které se mezi sebou lišili i o desítky %. Osobně odhaduji objem prodeje okolo 40 tisíc kusů, protože část do ČR dovezených elektrokol byla reexportována a část (cca 15%) vyrobena i spotřebována v tuzemsku.
Oproti předloňskému roku, kdy jsem se do odhadů také pustil po diskusi s většími výrobci a odhadl počet 20 tisíc kusů včetně motorizačních sad, se tedy letos jedná o 2 násobý nárůst objemu. Článek o trh s elektrokoly v roce 2014 je zde.
Pokud je můj odhad správný, nejen, že je Česko o koňskou délku před ostatními zeměmi střední Evropy (mimo Rakouska), ale v prodejích e-kol jsme i před takovými e-mobilními velmocemi jako je Velká Británie, kde se letos dle ředitele Electric Bike Company Martina Browna prodalo 35 tisic kousků, cca o 20% více než loni.
Značky s nejvyššími tuzemskými prodeji jsou Apache (cca 6 tisíc), Leader Fox (necelých 5 tisíc) Crussis (asi 3 tisíce), Agogs electric bikes, Lectron. Ze zahraničních prémiových značek má u nás slušný podíl německý Haibike, následovaný značkami Ghost, Giant, BH Bikes nebo Moustache. Kusově nezjistitelný, nicméně objemově nepochybně nejvyšší je počet prodaných elektrokol v nižších specifikacích – typicky pod privátními značkami Roadman (FAST ČR), Catini (Avenberg) nebo Easy-bike (Auto Kelly). Prodeje elektrokol u tuzemských tradiční značek – Author a Superior jsou zatím spíše ve stovkách kusů, oba výrobci se orientují se na MTB elektrokola s novými sadami Shimano.
Nejprodávanějším typem elektrokola na českém trhu zůstává nízko-nástupové, městské elektrokolo v ceně okolo 18 tisíc Kč. Potenciál elektrických MTB se naplno projeví zřejmě v sezóně 2017, kdy se na trh dostane 5 vzájemně soupeřících typů středových pohonů s vysoce kapacitními bateriemi se spotřebiteli dobře akceptovatelnými cenami mezi 40-60 tisíci Kč.
Zákazníci též projevují zájem o rychlá elektrokola (do 45 km/h), která jsou již mnoho let běžně dostupná ve většině zemí EU (v Belgii cca 20% všech prodejů e-kol). Nicméně nezájem, či ještě lépe řečeno ignorace tohoto typu dopravního prostředku, že strany tuzemského Ministerstva dopravy prozatím znemožňuje taková elektrokola běžně nabízet, a proto se velmi daří výrobci nepodporovanému tuningu stávajících elektrokol na vyšší cestovní rychlost.