1.5 metru boční odstup od cyklistů – zkušenosti

uefaxjsksouvj5uogtfyqg

Analýza AutoMatu odhaluje dopad zákona o bočním odstupu při předjíždění cyklistů v ČR. Zjistili jsme k tomu i informace z dalších zemí.


Uveřejněno

Bezpečnost cyklistů na silnicích je klíčovým tématem v celé Evropě. Jedním z důležitých aspektů je dodržování bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklistů motorovými vozidly.

V roce 2021 byl v České republice zaveden zákon vyžadující dodržování minimálního bočního odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklistů mimo obec a 1 metru v obci. Nedávná analýza provedená organizací AutoMat přináší zajímavé poznatky o dopadu tohoto opatření.

Analýza AutoMatu

AutoMat, nezisková organizace prosazující lepší prostředí pro kvalitní život ve městě, zpracovala ve své Laboratoři udržitelného urbanismu podrobnou analýzu dat o nehodách cyklistů za období 2019-2023. Zde jsou klíčová zjištění:

  • Nehody související s předjížděním cyklisty tvoří přibližně 7 % všech nehod s účastí cyklisty a přes 15 % všech nehod cyklistů s těžkými následky na zdraví.
  • Podíl nehod souvisejících s předjížděním na celkovém počtu srážek klesl o necelých 5 %.
  • U kategorie nehod „nesprávné předjíždění“ je pokles tohoto podílu ještě výraznější (o 17 %).
  • Podíl nehod souvisejících s předjížděním, které skončily těžkými zdravotními následky pro cyklistu, poklesl po zavedení bočního odstupu o 11,5 %, což v absolutních číslech představuje 7 nehod ročně.
  • Byl zjištěn výrazný nárůst počtu nehod, kde hrála roli také příliš vysoká rychlost nebo agresivní jízda (ze 44 na 63 nehod ročně, po korekci z vývoje téměř o 40 %).

Analýza také ukázala, že počet nehod, u kterých Policie ČR stanovila jako příčinu přímo předjíždění bez dostatečného bočního odstupu, vzrostl o 26 % (průměrně z 23 na 29 nehod ročně). Tento nárůst však může být způsoben změnou přístupu k hodnocení příčin ze strany Policie ČR, nikoliv zhoršením bezpečnosti.Tyto výsledky naznačují, že zavedení pravidla o povinném bočním odstupu přispívá ke zvýšení bezpečnosti cyklistů na českých silnicích, ale zároveň poukazují na potřebu řešit i další aspekty bezpečnosti cyklistů.

Celá analýza je dostupná zde (PDF 1 MB)

https://auto-mat.cz/auto-mat.cz/wp-content/uploads/Analyza-bocniho-odstupu-6_2024.pdf

Přečtěte si také její shrnutí v jejich článku: https://auto-mat.cz/39801/bocni-odstup-funguje-zanalyzovali-jsme-nehody-cyklistu-pri-predjizdeni-dva-roky-pote

Evropský kontext

Podobná legislativa existuje i v dalších evropských zemích, přičemž každá země má svá specifika:

Německo

Německo zavedlo v roce 2020 pravidlo vyžadující odstup 1,5 metru v obci a 2 metry mimo obec. Toto opatření je přísnější než v mnoha jiných zemích a odráží snahu o maximální ochranu cyklistů.Studie Unfallforschung der Versicherer (UDV) však ukázala, že realita je často jiná:

  • 48 % řidičů automobilů předjíždí cyklisty s odstupem menším než 1,5 metru.
  • U nákladních vozidel a autobusů je situace ještě horší, s až 89 % případů nedodržení bezpečného odstupu.
  • Dokonce i na vyhrazených jízdních pruzích pro cyklisty 51 % řidičů nedodržuje bezpečný odstup.

Tyto výsledky ukazují, že samotné zavedení pravidla nestačí a je potřeba se zaměřit na jeho efektivní vymáhání a vzdělávání řidičů.

Belgie

Belgie předepisuje odstup 1 metr ve městech a 1,5 metru mimo ně. Tento přístup zohledňuje rozdílné rychlosti a podmínky v městském a mimoměstském prostředí.

Francie

Francie má podobná pravidla jako Česká republika – 1 metr v obcích a 1,5 metru mimo obce. Přesto v roce 2022 došlo k alarmujícímu nárůstu úmrtí cyklistů o 30 % ve srovnání s rokem 2019. Francouzská federace cyklistů upozorňuje na „stále agresivnější“ chování řidičů, zejména ve venkovských oblastech.

Rakousko

V Rakousku aktivistické skupiny začaly samy měřit boční odstupy a zjistily, že dvě třetiny řidičů nedodržují zákonem stanovený odstup. Toto zjištění vedlo k diskuzi o potřebě lepšího vymáhání pravidel a vzdělávání řidičů.

Irsko

V Irsku je navrhován zákon, který by stanovil minimální odstup 1 metr při rychlostech do 50 km/h a 1,5 metru při vyšších rychlostech. Tento návrh ukazuje trend k diferenciaci odstupu podle rychlosti, nikoliv podle typu oblasti.

Problém? Vymahatelnost

I když jsou zákony o bezpečném odstupu zavedeny, jejich vymáhání zůstává problematické. Zkušenosti z různých zemí ukazují, že bez efektivního vymáhání a vzdělávání řidičů samotná existence zákona nestačí k zajištění bezpečnosti cyklistů.

Evropské iniciativy

Na úrovni EU probíhá revize směrnice o přeshraniční výměně informací o dopravních přestupcích. Evropská komise zvažuje zahrnutí „nebezpečného předjíždění“ do této směrnice, což by mohlo zlepšit vymáhání pravidel napříč členskými státy.

Závěr

Zavedení pravidel o bezpečném bočním odstupu je důležitým krokem k ochraně cyklistů. Zkušenosti z České republiky i dalších evropských zemí ukazují, že tato opatření mohou mít pozitivní dopad na bezpečnost. Nicméně samotná existence zákona nestačí. Je třeba se zaměřit na efektivní vymáhání pravidel, vzdělávání řidičů a zlepšování infrastruktury pro cyklisty.

Bezpečnost cyklistů je společnou odpovědností všech účastníků silničního provozu. Jen s komplexním přístupem zahrnujícím legislativu, vzdělávání a infrastrukturu můžeme dosáhnout skutečného zlepšení bezpečnosti na našich silnicích. Analýza AutoMatu a zkušenosti z jiných zemí poskytují cenné podklady pro další rozvoj a zlepšování opatření na ochranu cyklistů.