TEST: Jízda pouze „dokopce“

0

Okolo elektrokol panuje mnoho mýtů a ten největší se týká dojezdu. Tušíte, kolik opravdu ujede elektrokolo, když pojede stále jenom do kopce? Na maximální výkon a se zátěží plných 120 kilogramů? Společně s redakcí německého časopisu o elektrokolech jsme takový zátěžový test pro Vás absolvovali.

test-mapa

Trasa cesty z obce Regenhutte. Podklad (c)Mapy.cz

5 kilometrů západně od Železné Rudy, v severní části Šumavy se tyčí její nejvyšší vrchol – Velký Javor (německy Großer Arber). Zjistili jsme, že jeho okolí je ideální pro zátěžové testování elektrokol. Z osady Regenhutte vede kvalitní asfaltka k Velkému Javorskému jezeru (Grosser Arbersee) a pokračuje až do sedla Bretterschachten. To je 8 kilometrů non-stop stoupání ve sklonu 6-8% s výškovým převýšením 550 metrů!

Německá redakce si k testování zapůjčila celkem 15 modelů elektrokol s různými systémy pohonu, 4 se zadním nábojovým a 11 se středovým pohonem. Češi testovali celkem 5 modelů, z toho 2 e-kola s nábojovým pohonem byla zahrnuta do celkových výsledků. To už je dostatečně representativní vzorek, abychom si udělali představu, co se v jednotlivých systémech pohonu skrývá.

Jak a co se testovalo?

test elektrokol - zátěž

Vaky se zátěží pro testovací jezdce.

Test probíhal při okolní teplotě asi 18 ̊C.  Všechna testovaná ekola byla vybavena brašnami s pískem tak, aby hmotnost cyklisty + zátěže byla přesně 120 kilogramů. U stáje AGOGS nahradil písek hmotný fotograf a jeho výbava. Jezdci nastavili maximální asistenční stupeň daný výrobcem konkrétního elektrokola a šlapali s kadencí 60 RPM tak, aby se jejich průměrná rychlost do kopce pohybovala okolo 13 km/h. Po zdolání 8mi kilometrové trasy do horského sedla pak tester sjel zpět do výchozího bodu a výjezd opakoval, až do úplného vybití baterie (kdy motor  přestal zabírat a systém ohlásil prázdnou baterii). Pokud byl pohon vybaven rekuperací (z testovaných to byl pouze systém BionX, instalovaný na modelu Wheeler E-Eagle), byla tato aktivní i cestou z kopce, nicméně ve výsledcích efektivity se watt-hodiny dobité cestou z kopce nijak neprojevili a toto ekolo skončilo na chvostu výsledkové tabulky (stále dokola opakujeme že „rekuperace“ je u elektrokol docela nesmyslná funkce).
Ujetá vzdálenost a spotřeba byla měřena tedy  jenom pro cestu do kopce. Všichni testeři v průběhu testu najeli přes 400 km!

Testovaná kolatest elektrokol zahrnovala hlavní aktuálně používané systémy pohonu pro terénní a trekingová elektrokola na německém trhu. Na start se postavili zadní nábojové pohony značek TDCM, Bafang (CST, H6), Go Swiss, BionX D-serie a Suntour.  Paleta středových pohonů zahrnovala motory značek Yamaha, Bosch verze „Performance“ i „Active“, Brose, Kalkhoff Impulse Evo 2, Panasonic „Center Drive“, Binova „Flow“,  Conti eBike Motor), Shimano „Steps“, TranzX a středový motor MPF.

Zajímavá i nečekaná zjištění z testu

Srovnali jsme vliv váhy jezdce na dojezd elektrokola do kopce. Na dvou jinak identických elektrokolech se zadním pohonem Bafang CST jsme proti jezdci s plnou „zátěží“ 120 kg postavili jezdkyni vážící necelých 60 kilogramů. Výsledek? Rozdíl byl více než jasný: přibližně o polovinu lehčí jezdec ujel se stejnou kapacitou baterie na stejném ekole o třetinu vyšší  vzdálenost (19,2 km versus 13,1 km)!

Typ a osazení elektrokola má na dojezd až překvapivě veliký vliv!  Němečtí kolegové tento test realizovali již v roce 2014, porovnávali totožné systémy pohonů na různých modelech elektrokol. Překvapilo nás, že spolehlivý středový systém Shimano „Steps“, který loni předvedl slušný dojezd 20,4 km, letos ve stejné konfiguraci ujel pouze 15,8 km. Ale když jsme porovnali testovací kola, bylo to hned jasné: předchozí ekolo byl městský typ od značky Falter s plynulou nábojovou přehazovačkou, letos jsme pohon Steps testovali s trekingovým modelem Scott „E-Sub Tour Lady 20“ vybaveným klasickou 10ti rychlostní přehazovačkou Deore.

Maximální kapacita baterie neznamená vždy nejvyšší dojezd. Elektrokola s největší kapacitou 615Wh se umístila až na 3. a 4. místě testu, přičemž vítěz – ekolo s pohonem Binova Flow a baterií 576Wh vyjelo trasu celkem 3x a ještě mu trochu kapacity zbyla. V obecné rovině ale platí, že vyšší kapacita znamená vyšší dojezd a proto pokud plánujete na elektrokole jezdit dlouhé trasy, je dobré volit typ, který disponuje vyšší kapacitou baterie (tedy 500Wh a více).

test elektrokolZápas mezi příznivci středového a nábojového pohonu není ani po tomto testu dobojován. I když výsledky ukazují, že obecně mají středové pohony o něco lepší efektivitu, což je především dané snímáním síly šlapání jezdce, nábojový motor TDCM získal 2. místo a naopak středový pohon TranzX skončil předposlední.

Jeden výjezd trasy trval přibližně 35 minut, kdy motory pracovaly na nejvyšší výkon, tedy mezi 500 až 800 Watty. Zde se projevila v loňském testu u dvou motorů závada způsobená přehřátím motoru. Teplotu jsme kontrolovali při pauze po každém výjezdu a letos zátěž „přežili“ všechny testované systémy. Nicméně při jízdě v letních parnech a na slunci doporučujeme dát sobě i motoru pravidelný oddech, protože dlouhodobé přetěžování a vysoká teplota snižují jeho životnost i účinnost.

Tipy pro nejefektivnější jízdu na elektrokole (nejen) do kopce:

Buďte připraveni. Myslete na to, že i pro jízdu na elektrokole je třeba disponovat fyzičkou, 
při plánování trasy to mějte na paměti.
Jeďte rovnoměrně. Stejně jako u auta platí, že časté rozjíždění a brzdění potřebuje více paliva.
Plynulá frekvence šlapání bez přestávky vede k tomu nejdelšímu dojezdu.
Najděte správný poměr šlapání jezdce a podpory motoru. Při cykloturistice, 
kdy nikam nespěcháte a chcete dojet co nejdále obvykle stačí 1. a 2. stupeň asistence.
Vyrážejte s plně nabitou baterií, a pokud nevíte, jak dlouhá bude vaše trasa, 
vždy vozte s sebou nabíječku. Zásuvky jsou v každé restauraci.
Ukazatel kapacity - jenom orientační hodnota. Dělejte pravidelné přestávky, 
nechte své tělo i pohon Vašeho elektrokola odpočinout.
Berte údaje výrobce o dojezdu s rezervou, čtěte testy nebo ještě lépe před nákupem 
nového elektrokola si jej nezávazně vyzkoušejte s Vaším stylem jízdy na Vašem kopci.

 

Výsledky testu „do kopce“

Modely jsou seřazeny od nejnižší po nejvyšší spotřebu energie – Wh/km.

Výrobce / značka Model Pohon Systém pohonu Kapacita baterie ve Wh Ujetá vzdálenost do kopce km Spotřeba Wh/km
Batavus Razor Yamaha středový 396 18,7 21,18
Eflow ER2 TDCM nábojový 420 18,1 23,2
Maxcycles Flow Binova flow středový 576 24,8 23,23
Kettler Traveller eSpeed Panasonic center středový 423 16,9 25,56
Cube Elly ride Hybrid Bosch Active Line středový 400 15,4 25,97
Scott E-Sub Tour lady Shimano Steps středový 418 15,8 26,46
Bergamont E-line C XT Nyon Bosch Performance středový 400 15,1 26,49
Kalkhoff  Integrale 10 Impulse Evo 2 středový 603 21,5 28,05
Agogs Tracer Trek Bafang H6 nábojový 475 16,4 28,96
Maxcycles Elite Contidrive středový 432 14,7 29,39
Bulls Lacuba Brose středový 615 19,4 31,7
Tour de Suisse Velo MPF středový 392 12,3 31,87
Hercules Alassio Suntour nábojový 615 19,2 32,03
Agogs Uphill MTB Bafang CST nábojový 423 13,1 32,29
Wheeler E-Eagle BionX Ds nábojový 555 17,1 32,46
Winora X480 TransX 25M středový 522 14,9 35,03
Maxcycles TownLite GoSwiss nábojový 540 14,2 38,03


Vítěz testu:

Batavus Razer 2015 se spotřebou 21,18 Wh/km):

Batavus razer

Podívejte se na videa jak se skutečně testovalo:

A zde je vítěz testu – Batavus Razer 2015 ve videu výrobce: 

S využitím veřejných údajů z testu časopisu ElektroRad – redakce Georg Zeppin a údajů z testování společnosti ekolo.cz sestavil Jakub Ditrich

Sdílet