Dojezd

Každý, kdo začíná přemýšlet o elektrokole si položí otázku: a jak daleko se s ním dostanu? Otázka je oprávněná, ale neexistuje na ní zcela jednoznačná odpověď. Elektrokola jsou hybridní vozidla poháněná souhrou lidských svalů a elektromotoru. Pokud tedy není elektrokolo příliš těžké nebo nemá motor, který jízdu brzdí (většina typů motorů bez převodovky), je možné na něm jezdit pouze s využitím vlastní síly, i když často pomaleji a namáhavěji než na moderním „klasickém“ jízdním kole.

Elektrokolo se i bez zvláštní infrastruktury etablovalo v nemalém množství i na trhu v Evropě, Japonsku a zejména v Číně. Majitelé elektorkol využívají stávající síť normálních elektrických zásuvek, které je možné najít i v těch nejodlehlejších oblastech. Kdo nenabíjí doma, může vzít nabíječku s sebou a její pomocí baterii znovu nabít – obvykle za 3–5 hodin, nebo s sebou vzít náhradní akumulátor. Díky tomu je možné urazit za den i 200 a více kilometrů, což je vzdálenost, které v městském prostředí jen stěží dosáhnete. Pro elektrokola tudíž není žádná zvláštní infrastruktura nutná. U ostatních dopravních prostředků využívajících elektřinu jako jsou třeba elektrické skútry nebo Segwaye, je však situace zcela jiná, protože u nich jsou baterie tak těžké a objemné, že je není možné je snadno přemístit k zásuvce. Tento problém mají i elektromobily, které pro nezávislý vyžadují hustou nabíjecí infrastrukturu, která zatím není všude k dispozici.

U dojezdu je třeba rozlišovat mezi maximálním teoretickým dojezdem, kterým často někteří výrobci elektrokol uvádí zákazníky v omyl, a reálným dojezdem, který je definován především váhou jezdce, zvoleným stupněm asistence a profilem trasy. Při testu aktuálních modelů elektrokol německým magazínem ElektroRad  provedeném na Šumavě v kontinuálním 8% stoupání byl dojezd elektrokol s jezdcem o váze 100kg pouze mezi 12 a 20 km.  Dojezd lze dobře vypočítat z kapacity baterie. Udává-li výrobce kapacitu baterie 400Wh (tedy 11Ah na 36V) bude spotřeba jezdce při jízdě po rovině 3-7 Wh/km, avšak již při sklonu terénu nad 5% vzroste na 8-15 Wh/km! Dojezd na tuto kapacitu baterie tedy může být 130 km, nebo pouze 25 km.

Zatímco tankování u auta je samozřejmostí, jeví se novým uživatelům nabíjení baterie elektrokola často jako pomalé a obtěžující. Zbytečně, protože drtivá většina elektrokol v současnosti snadno dojede na jedno nabití dál než 40 km a typické jízdy po městě jsou jen zřídkakdy delší než 20 km. Ten, kdo využije motor kola k jízdě na větší vzdálenosti, například pro turistiku, má tyto možnosti:

Náš tip

Vyzkoušejte si vliv váhy jezdce, trasy, rychlosti jízdy a frekvence a síly šlapání na dojezd ve virtuálním kalkulátoru, který připravila společnost Bosch.  Výsledky jsou pochopitelně bez záruky 🙂

Tipy EBIKE.CZ na zvýšení dojezdu

1 Vyšší kapacita baterie

Zvýšení kapacity baterie znamená, že člověk je i na delší trase nezávislý na energetické infrastruktuře. Nevýhodou je, že vysoce-kapacitní baterie je obvykle o něco těžší, případně objemnější, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti elektrokola. Každý rok dochází k vylepšování článků akumulátorů směrem k jejich vyšší energetické hustotě. V příštích 5–8 letech by teoreticky mělo výt možné ujet s baterií vážící 2 kg namísto dnešních zhruba 40 km při stejném výkonu motoru až například 200 km. Aktuálně nejvyšší kapacity baterií mají hodnotu 18Ah (630Wh) a ty nabízí reálný dojezd okolo 100 km na jedno nabití.

2 Rychlo-nabíjení

Akumulátory, které by bylo možné nabíjet kdekoli a velmi rychle, jsou lákavou představou. Za předpokladu, že by bylo možno za 5 minut nabít na dojezd 10 km, by člověk mohl ujet 30 km a akumulátor pak znovu nabít za 15 minut. Tak bychom získali – pouze s malými přestávkami – prakticky neomezený dojezd. Při existenci celoplošné sítě rychlonabíjecích stanic by mohly být baterie výhodnější, menší a lehčí. Bylo by možné je ještě snáze ukrýt v rámu nebo integrovat do designu kola. Elektrokola by si zachovala svůj charakter jízdních kol a dostala by se přitom pod 20 kg. Není to nereálné, již dnes lze u některých výrobců elektrokol získat nabíječku o výkonu 5 Ampér, která dokáže baterii z 20% na 70% nabít za méně než 45 minut a rozvoj technologie dále pokračuje.

3 Náhradní výměnná baterie

Výměna baterií předpokládá standardizovanou baterii nebo flotilu stejných vozidel, například u kurýrních služeb. V řadě turistických oblastí je již tato koncepce úspěšně realizována u pronajímaných kol, jejichž baterie je možné vyměňovat v hotelech, restauracích a místech, ve kterých se turisté koncentrují. U ostrovních řešení v jednom regionu to funguje výborně. Dnešní realita, ve které statisticky vzniká téměř každý týden nový typ baterie pro elektrokola, ukazuje, že minimálně v krátkodobém horizontu není tato myšlenka v obecném měřítku realizovatelná.