E-Bike sharing v Praze – from zero to hero

0

Co se týče sdílení kol tak pátý nejbohatší region v EU na tom byl až donedávna dost špatně. Městu se nepovedlo dokončit soutěž na sdílení kol a vedle původně pankáčských REcyklovaných KOL a krátné anabáze čínských OFO se nic nedělo. To se ale letos zásadně změnilo.

Britsko-český podnikatel Charles Buttler „věnoval“ Pražanům na jaře prostřednictvím své firmy Homeport 400 sdílených elektrokol – službu Freebike. Jak jako věnoval? Vždyť je to placené! Well ok, stojí to 2 koruny za minutu, když jedete s elektropohonem, ale při deklarované ceně e-freebiku okolo 70 tisíc Kč, by kolo muselo být v provozní permanenci celkem 583 hodin a to vůbec nezapočítávám osobní náklady na výměnu a dobíjení baterií, náklady na aplikaci, účtování, marketing…  A životnost kola odhaduji přinejlepším na 2-3 roky (samozřejmě když ho nehodí někdo pro zábavu do Vltavy). Při uvedení služby Freebike byly komentáře v médiích plné nějakých dotací, tak si to ujasněme – tato služba nyní není nijak dotována, ani z rozpočtu města, ani z žádných evropských nebo tuzemských fondů.

Rekola odstartovala jako projekt studentských nadšenců s růžovými koly v pražském Suchodle před 6 lety a dále byla rozvíjena bratří Ježkovými.  Po vstupu investora se od roku 2018 služba profesionalizuje a letos došlo i na uvedení dlouho anoncovaných elektrokol. Prozatím v podstatě menším měřítku než u Freebike.  V tiskovém prohlášení bylo deklarováno nasazení desítek e-kol, v době testu jich je v oblasti Holešovic v aplikaci dostupných jenom pár, ale věřím, že je to proto, že další ještě nebyla zprovozněna, a ne již odcizena.

Srovnal jsem si obě služby při krátkém testu. Porovnával jsem čistě uživatelské vlastnosti, a ne technickou výbavu jako jsou kapacity baterií a výkony motorů. Ty jsou mi sice známy, ale provozovatelé je nikde nezveřejňují a uživateli mohou být ukradené, protože porouchané nebo vybité kolo si prostě nepůjčíte a výkon motoru stejně neovlivníte.  

Oba rivalové se k sobě docela mají 😉

Dostupnost

Zde je srovnání nelehké, protože oba poskytovatelé deklarují jiná čísla a oblasti. Zatímco elektrická Rekola jsou nabízena pouze v zóně v Holešovicích, Freebike lze využívat v podstatě v celém širším centru Prahy. 

V době vydání článku (5.8.2019) bylo v aplikaci dostupných pouze 10 elektro-Rekol. Freebike na začátek deklaroval 300 elektrokol s postupným zvyšováním počtu až na dvojnásobek.  V době vydání článku jich bylo dle webu v ulicích dostupných 306 kusů, omezím-li oblast pouze na čtvrť Holešovice, Freebike zde měl v danou chvíli 41 dostupných kol.

V rámci dostupnosti vítězí Freebike.  

Ovládání výpůjčky

Oba konkurenti nabízí pro registrované uživatele jak mobilní web – https://prague.freebike.com vs. https://app.rekola.cz/  tak aplikace, dostupné v českém i anglickém jazyce.

Obě appky jsou skvěle udělané a umožňují velmi intuitivně kolo najít, vyzvednout i jej po výpůjčce vrátit. Snad jen trochu lepší navigace do virtuální stanice (místo, kde je operátor dohodnutý s městem, že mohou být kola odložena), nejednomu zákazníkovi se již dostalo penalizace za nesprávné parkování. A v případě Rekola je trochu technicky náročnější hledání místa pro uzamčení a časově obtěžující povinné focení uzamčeného kola.   

Obě aplikace fungují pro další bikeshare systémy svých provozovatelů a lze tedy v ní vybrat město a zemi, dle toho jaký systém chcete využívat.

Za aplikace je to 1:1.

Vypůjčení

Elektrické Rekolo nabízí středový motor a baterii integrovanou v rámu. Designově se jedná v podstatě o konvenční elektrokolo v typické bláznivé barvě a s masivním košíkem. Nepřekvapí absence jakékoli regulace asistence motoru. Výpůjčka probíhá zcela stejně jako u klasického Rekola, tedy nutnost mechanického zadání kódu na masivním zámku. Body pro zabezpečení, ale celá procedura zabere i zkušenému rekolistovi minimálně několik minut.

Freebike od Homeportu je zcela jiný stroj.  Masivní 45 kilogramová konstrukce fyzický zámek nepotřebuje. Nábojový přímý motor v zadním kole brzdí magneticky a pokud byste si přeci jenom chtěli na svítivě žlutém kole odjet bez placení, začne okamžitě houkat a hlásit centrále nedovolenou aktivitu. Výpůjčka probíhá bud skenováním QR kódu do aplikace Freebike, nebo geniálně jednoduše přiložením předem v systému autorizované platební karty ke čtečce na baterii.

V testu rychlosti vypůjčení tedy 1:0 pro Freebike. S appkou je odemčení otázkou cca 25 sekund, s kartou méně než 10. U Rekol ztěžuje výpůjčku ruční nastavování kódu na zámku a manipulace s tím.

Jízda

Protože ElektroRekola zatím operují pouze v pražských Holešovicích, zvolil jsem jediný místní kopec – ulici Veletržní, dále na Letnou, okolo Technického muzea, parkem z kopce na Dukelských hrdinů a zpět do výchozího bodu u Veletržního paláce.

Komfort jízdy je dán především výkonem a záběrem motoru a pak také tak konstrukcí kola. Pocitově je výkon obou elektrokol v podstatě stejný. Oba systémy jsou vybaveny torzním senzorem (v případě Rekola přímo osa v motoru, v případě Freebike ve středovém složení.  Rozjezdy jsou tedy relativně měkké, neagresivní a dávkování výkonu plynulé.  Rozjezd do strmějšího kope může dělat některým uživatelům samozřejmě problém.

Opěr pocitově (nebylo měřeno GPS) se mi zdálo Rekolo o něco rychlejší, ale to může být dáno výrazně nižší hmotností stroje.  Menší masa rámu se ale negativně projevila při přejíždění kolejí a obecně v menší stabilitě kola.  

Za jízdu je to 1:1.


Tento krátký test je zcela subjektivní a jiný být ani nemůže.  Na body poměrem 4:2 sice vítězí Freebike, ale obecně mi přijde fantastické, že se Praha díky oběma operátorům a také koloběžkám Lime stala defacto standardní evropskou metropolí, kde můžete jezdit veřejnou dopravou, využívat taxislužbu, ale také se dopravovat na sdílených lehkých elektrických dopravních prostředcích.  

A proto jim všichni na EBIKE.CZ držíme palce do dalšího rozvoje.

Sdílet