Český trh s elektrokoly v roce 2016

0

Zjistit, že se letošním roce u nás vyrobilo 1 123 924 osobních automobilů a v roce 2015 se prodalo celkem 3,3 milionu mobilních zařízení je snadné, ale díky neexistenci oficiálních ani neoficiálních statistik v našem oboru znamená, že informace o prodejích elektrokol, eventuálně alespoň jízdních kol jsou zahaleny tajemstvím.  Tento článek je pokusem o částečnou nápravu tohoto stavu.

Za poslední fiskální rok (tedy období 10/2015–9/2016) se do Česka dovezlo 190 tisíc jízdních kol a ze země se vyvezlo 353 tisíc kusů. Je to o 12 % méně než v předchozím období, což není očividně dáno snížením výroby, ale nástupem elektrokol. Ty se podíleli cca 17,5 % na dovozech (cca 40 tisíc) a víc než 12 % na vývozech (cca 48 tisíc kusů).

Jízda na kole je nejoblíbenější sport Čechů, nad průměrem střední Evropy

Většinu tuzemského vývozu elektrokol realizují výrobní závody se zahraničním kapitálem, konkrétně Rakušany vlastněná šumperská BPS Bicycle s 19 tisíci exportovanými elektrokoly s pohony Bosch převážně do Německa a nizozemci vlastněná kopřivnická Bike Fun Int., český největší výrobce jízdních kol, s exportem 15.5 tisíc elektrokol, převážně do země své matky.  Dalšími významnými exportéry kol i elektrokol jsou 4EVER ze Studénky a Bohemia Bike z Českých Budějovic.

Ohledně importu elektrokol je situace ještě méně přehledná, protože dovozců OEM zboží je na trhu násobně více. Samozřejmě největší část z dovozu – 83%, ale ve všech cenových segmentech je realizováno z Číny. O zbylých 17% se pak dělí Nizozemí, Německo, Rakousko, Rumunsko a další země EU.

V průzkumu, který jsem udělal mezi představiteli významech značek elektrokol v ČR v listopadu, s jednoduchou
otázkou „Jaký byl dle vašeho názoru celkový objem prodeje elektrokol na českém trhu v roce 2016?“ padaly různé tipy, které se mezi sebou lišili i o desítky %. Osobně odhaduji objem prodeje okolo 40 tisíc kusů, protože část do ČR dovezených elektrokol byla reexportována a část (cca 15%) vyrobena i spotřebována v tuzemsku.

Oproti předloňskému roku, kdy jsem se do odhadů také pustil po diskusi s většími výrobci a odhadl počet 20 tisíc kusů včetně motorizačních sad, se tedy letos jedná o 2 násobý nárůst objemu. Článek o trh s elektrokoly v roce 2014 je zde.

Pokud je můj odhad správný, nejen, že je Česko o koňskou délku před ostatními zeměmi střední Evropy (mimo Rakouska), ale v prodejích e-kol jsme i před takovými e-mobilními velmocemi jako je Velká Británie, kde se letos dle ředitele Electric Bike Company Martina Browna prodalo 35 tisic kousků, cca o 20% více než loni.

Značky s nejvyššími tuzemskými prodeji jsou Apache (cca 6 tisíc), Leader Fox (necelých 5 tisíc) Crussis (asi 3 tisíce), Agogs electric bikes, Lectron. Ze zahraničních prémiových značek má u nás slušný podíl německý Haibike, následovaný značkami Ghost, Giant, BH Bikes nebo Moustache.  Kusově nezjistitelný, nicméně objemově nepochybně nejvyšší je počet prodaných elektrokol v nižších specifikacích – typicky pod privátními značkami Roadman (FAST ČR), Catini (Avenberg) nebo Easy-bike (Auto Kelly). Prodeje elektrokol u tuzemských tradiční značek – Author a Superior jsou zatím spíše ve stovkách kusů, oba výrobci se orientují se na MTB elektrokola s novými sadami Shimano.

Nejprodávanějším typem elektrokola na českém trhu zůstává nízko-nástupové, městské elektrokolo v ceně okolo 18 tisíc Kč.  Potenciál elektrických MTB se naplno projeví zřejmě v sezóně 2017, kdy se na trh dostane 5 vzájemně soupeřících typů středových pohonů s vysoce kapacitními bateriemi se spotřebiteli dobře akceptovatelnými cenami mezi 40-60 tisíci Kč.

Zákazníci též projevují zájem o rychlá elektrokola (do 45 km/h), která jsou již mnoho let běžně dostupná ve většině zemí EU (v Belgii cca 20% všech prodejů e-kol).  Nicméně nezájem, či ještě lépe řečeno ignorace tohoto typu dopravního prostředku, že strany tuzemského Ministerstva dopravy prozatím znemožňuje taková elektrokola běžně nabízet, a proto se velmi daří výrobci nepodporovanému tuningu stávajících elektrokol na vyšší cestovní rychlost.

Sdílet